Ny lov sikrer virksomheder flere rettigheder overfor digitale platforme

En række nye EU-regler er netop trådt i kraft, og de giver virksomheder, der sælger via digitale platforme, flere rettigheder.

Artikel top billede

Fremover får virksomheder, der sælger ydelser på digitale platforme, flere rettigheder.

Det sikrer en ny EU-lovgivning, der trådte i kraft 12. juli 2020.

Det skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse.

Lovgivningen skal regulere forholdet mellem digitale platforme som Amazon, Facebook Marketplace samt DBA og virksomheder, der sælger produkter eller ydelser via platformene.

Læs også: Ny lov skal beskytte danske virksomheder mod at blive smidt af digitale platforme

"Digitale platforme forbindes ofte med de store af slagsen, som Google og Amazon, men der er også rigtig mange mindre, og forbrugerne har taget dem til sig. I 2018 var det næsten 200 platforme, som formidlede køb, salg og udlejning i Danmark. Af samme grund har vi platformene som et særligt fokusområde: Det er vigtigt, at markederne også her er velfungerende," lyder det fra Jakob Hald, direktør i konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Virksomheder bliver klemt

EU’s såkaldte P2B-forordning (platform-to-business), der netop er trådt i kraft, dækker et helt nyt lovområde, som regulerer forholdet mellem de digitale platforme og virksomhederne, der er til stede på dem.

Forordningen har til formål at skabe gode rammevilkår for virksomhederne, blandt andet ved at skabe gennemsigtighed og effektive klagemuligheder, skriver styrelsen.

Platformene giver virksomheder mange muligheder. Eksempelvis adgang til nye kundegruper.
Der er dog visse udfordringer for de virksomheder, der befinder sig på platformene, lyder det.

"De digitale platforme åbner mange nye muligheder for både virksomheder og forbrugere. Men samtidig kan platformene klemme virksomheder, der bruger platformene som salgskanal, og det kan have stor betydning for virksomhedernes succes. Med de nye regler kan vi gribe effektivt ind, hvis platformene ikke er gennemsigtige over for virksomhederne," skriver Jakob Hald.

Konsulenthuset Incentive har udarbejdet en analyse for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, på baggrund af interviews med knap 300 danske virksomheder, som benytter digitale platforme som salgskanal.

Analysen viser blandt andet, at hver fjerde virksomhed har oplevet, at den digitale platform har ændret handelsbetingelserne uden varsel eller begrundelse.

Derudover oplever seks ud af ti virksomheder uklarhed omkring, hvordan platformene rangerer de forskellige ydelser.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S