KL vil sætte 'benhårdt' ind mod hackere efter angreb på bibliotekers computere - men vil ikke fortælle hvordan

KL vil sætte ind mod hackere, der med smarte metoder har fået fingrene i danskernes cpr-numre på offentligt tilgængelige computere. "Vi sætter benhårdt ind med en række målrettede initiativer," lyder det fra KL.

Hackere har fået adgang til en række danskeres CPR-numre via offentligt tilgængelige computere på biblioteker og i kommunernes borgerservice-centre.

Sådan lyder det fra KL, der i en udsendt meddelelse betegner hackernes fremgangsmåde som et ‘avanceret it-angreb.’

KL fortæller ikke, hvad angrebet i sig selv går ud på.

Men fornylig kom det frem, at Digitaliseringsstyrelsen skulle mødes med KL med henblik på at lukke et sikkerhedshul i NemID, der gjorde, at hackere via keyloggere kunne kopiere NemID-koderne fra brugere, der loggede på på eksempelvis bibliotekers computere.

Det kan du læse mere om her: Digitaliseringsstyrelsen skal i gang med at lukke sikkerheds-hul i NemID.

KL vil nu sætte ind med en række tiltag, der sigter efter at lukke hullerne.

“Det er et organiseret angreb, hvilket gør det utroligt svært at dæmme op for som offentlig myndighed. Derfor sætter vi benhårdt ind med en række målrettede initiativer, så kommunerne kan få lukket de huller, der måtte være i sikkerheden.” siger KL-direktør Christian Harsløf.

KL vil dog ikke fortælle, hvad der kommer til at ske.

“Men vi gør alt, hvad vi kan, så borgerne trygt kan bruge de computere, som er til rådighed på bibliotekerne,” meddeler Christian Harsløf.

Du kan læse hele meddelelsen fra KL her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TDCH A/S
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens kundeservice: Kom i gang med de bedste chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

22. september 2020 | Læs mere


RPA og software-robotter: Businesscase og teknologi

Robot process automation - RPA - har i det seneste års tid for alvor fået et gennembrud i både virksomheder, organisationer og (ikke mindst) i den offentlige sektor, hvor både kommuner, styrelser og andre institutioner har taget de små software-robotter til sig.

23. september 2020 | Læs mere


"One Minute Workflow" til ad hoc-opgaver

De seneste mange måneder har givet os alle en helt ny opfattelse af arbejdspladsen. Fjernarbejde forventes at blive en del af den nye hverdag, som vi alle kigger ind i. Det har været en øjenåbner for mange, men det har også givet os vigtig læring - hvordan sikrer du, at dine medarbejdere har samme muligheder og kan opretholde effektiviteten, også når de ikke arbejder på kontoret?

23. september 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Stor rapport kortægger: Sådan er kundernes forventninger til en moderne kundeservice
Kender du din målgruppes foretrukne kanal til annoncering, salg og kundeservice? Ved du om salg og kundeservice arbejder godt nok sammen? Og i hvilken grad lever du op til kundernes forventninger? De spørgsmål kan du finde svar på i dette whitepaper fra Zendesk, som via knapt 5.000 interviews og spørgeskemaer har kortlagt både kunder og customer experience-folks erfaring og forventninger til en god kundeoplevelse. Whitepaperet er derfor en oplagt og overskuelig målestok, for dig der arbejder med customer experience og vil benchmarke sin egen indsagt – eller til dig, der skal til at etablere en moderne kundeoplevelse og vil prioritere indsatsen korrekt.