Microsoft satser hårdt på konsolfremtiden med sin nye Xbox-kollektion

Inden længe vil nye konsoller fra både Microsoft og Sony være at finde på butikshylderne herhjemme, men planerne for giganternes satsninger er vidt forskellige.

Spekulationerne har været mange om hvornår Microsoft og Sony ville afsløre lanceringsdatoerne og priserne på deres kommende konsoller, og de fleste rygter indikerer at det i særdeleshed har været den amerikanske gigant der har ventet på at et træk fra Sony for at underbyde PlayStation 5 på prisen.

Nu har Microsoft dog endelig løftet sløret og fra den 22. september vil man kunne forudbestille de to varianter af Microsofts-konsolfremtid, mens de begge vil blive sat til salg den 10. november til priser der lige nu lyder på henholdsvis $299 og $499.

Mens der tidligere på året blev givet fuld adgang for pressen til at nærstudere Xbox Series X-hardwaren, er detaljerne endnu mangelfulde om den billigere variant Xbox Series S.

Således er der kun blevet fortalt at den vil byde på mange af de samme muligheder, men satse på en opløsning der lyder på 1440p frem for 4K. Konsollen vil også være væsentligt mindre fysisk.

Særlig interessant er også at Microsoft allerede har afsløret at begge konsoller vil kunne købes gennem en abonnement-service som man traditionelt har oplevet det med f.eks. mobiltelefoner.

All-Access, som tiltaget hedder, vil give købere adgang til en af de to konsoller samt et Game Pass Ultimate-abonnement, så både hardware og indhold er sikret.

Og netop Game Pass virker til at en helt essentiel del af hele Microsofts plan for spilmarkedet.

Servicen som firmaet tidligere selv fortalte, var deres bud på en spilversion af Netflix, er gået fra styrke til styrke siden det første gang blev rullet ud til forbrugerne tilbage i 2017.

Dengang var der tale om at man kunne få adgang til et udbud af ældre spil som frit kunne hentes til konsollen, så længe man huskede at betale den månedlige pris. Siden da er det hele dog blevet fintunet og tilføjet en masse ekstra indhold, og nye udgiver debuterer nu regelmæssigt på servicen på samme tid som de bliver sat til salg i andre digitale spilbutikker.

Samtidigt får man adgang til alle Microsofts egne udgivelser som Microsoft Flight Simulator, Forza Horizon og Gears of War på udgivelsesdagen.

Senest har Microsoft også fortalt at Project Xcloud, deres cloud-streaming service, bliver en del af Game Pass. Mest iøjefaldende er dog det nyest annoncerede partnerskab med EA, der betyder at populære serier som FIFA, Madden og Need for Speed også fremover vil kunne downloades hvis man er abonnement.

Microsoft har allerede modtaget meget kritik for ikke at have nogle Xbox-unikke, egenproducerede udgivelser klar til lanceringen, men ved konstant at gøre Game Pass til en mere og mere attraktiv størrelse, er det tydeligt at giganten håber på at tilbyde noget så lokkende at ganske få vil kunne sige nej til at se sende $10 i deres retning hver måned.

Det store spørgsmål er naturligvis nu hvordan Sony har tænkt sig at svare tilbage. PlayStation 5 har allerede vist sig at have masser af medvind, ikke mindst fordi Sony er gået mere traditionelt til værks og har satset kraftigt på eksklusive udgiver – nogle af hvilke der endda rygtedes at være klar ved konsollens lancering.

Særlig interessant bliver det her at se om Sony er i stand til at matche Microsoft på konsollens pris. Der er ikke den store tvivl om at Xbox Series X vil stå med den markant stærkeste hardware de tre konsoller i mellem, hvilket også burde indikere at Sony som minimum ville være i stand til at matche prisen på $499.

Til den pris er det dog tvivlsomt at hverken Microsoft eller Sony kommer til at tjene særlig meget for hver konsol de sælger (der kan måske endda blive tale om et lille underskud), og spørgsmålet bliver derfor hvor dybt hver af de to firmaer vil være villige til at trække på pengereserverne, i håbet om at spilsalget vil udligne det hele.

Uanset om man traditionelt har satset på den ene konsol frem for den anden, er der ikke den store tvivl om at konkurrencen lige nu kommer forbrugerne til gode. Sjældent før er man blevet tilbudt så meget hardware og spil for pengene.

Læs også: Nu er det officielt: Microsoft sætter pris og leveringsdato på sin nye Xbox-kollektion



Premium
Fremtiden har aldrig set mere usikker ud for Intel: Her er det, der kan redde – og dødsdømme chip-kæmpen
Computerviews: Intels nyslåede topchef Pat Gelsinger står overfor en stribe rigtig svære beslutninger. Hvis han ikke træder varsomt, vil chip-giganten sandsynligvis sygne hen.
Computerworld
Akut mangel på chip tvinger verdens største bil-producenter til at drosle ned for produktionen af biler
Flere af verdens største bil-producenter er tvunget til at drosle ned for produktionen på grund af mangel på chip, som de ikke kan få leveret.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Microsoft i kæmpe dansk satsning - åbner tre store datacentre i Danmark
Microsoft lancerer kæmpe satsning fra hovedkvarteret i Lyngby. Selskabet åbner tre store bæredygtige datacentre på Sjælland.
White paper
Optimér produktiviteten og lad din printer følge med ud i skyen
De fleste virksomheder investerer betydelige beløb i den digitale transformationsproces, men skriver alligevel dokumenter ud som aldrig før, og medarbejdere opfatter decideret print som en forudsætning for at kunne arbejde effektivt. Alligevel er virksomhedens printstruktur ofte et systemmæssigt stedbarn, der er sammenstykket af mange forskellige enheder og platforme – hvilket skaber forvirring og betydeligt tidsspilde. Print passer heller helt ind i hverken den eksisterende digitale infrastruktur eller i den cloudbaserede infrastruktur, virksomheden sigter mod. Det udfordrer både sikkerhed, produktivitet og digital strategi som hele. I denne hvidbog kan du læse om udfordringerne og om, hvordan du håndterer dem mest effektivt som et led i den digitale transformationsproces.