For to år siden nedsænkede Microsoft 864 servere i Nordsøen: Nu er datacenteret på land igen - se resultatet her

Microsoft har efter to år hævet sit undervands-datacenter op af Nordsøen. Her er de erfaringer, selskabet har gjort sig.

I 2018 nedsænkede den amerikanske it-gigant Microsoft et fuldt funktionsdygtigt datacenter på 36 meters dybde i havet ud for de skotske Orkney-øer, hvor Nordsøen og Atlanterhavet mødes - i hvad Microsoft kalder for 'Projekt Natick'.

Det skete som et led i virksomhedens mangeårige bestræbelser på at skabe et underhavs-datacenter og et mere grønt og energi-effektivt datacenter, der bruger havet til at nedkøle et datacenter.

Læs mere om det her: Sådan nedsænker man 864 servere i Nordsøen - se Microsofts nye datacenter under vand

Tidligere på sommeren hævede Microsoft så datacenteret op på land dækket af alger, krebsdyr og søanemoner.

I de foregående godt to år har et Microsoft-team testet og monitoreret den lille datacenter-container, der huser 864 servere og har en længde på knap 12 meter.

Konklusionen på forsøget er, at undervandsdatacentre faktisk er ladsiggørligt og tilmed logistisk, miljømæssigt og økonomisk praktisk, lyder det i en blog fra Microsoft.

"Vi befolker kloden med edge devices, store og små," udtaler William Chappell, vicepræsident for missionssystemer for Azure, i en meddelelse, der fortsætter:

"At lære at gøre datacentre pålidelige nok til ikke at have brug for menneskelig berøring er en drøm for os."

Du kan læse mere om projektet her: Han har placeret stort datacenter 36 meter under Nordsøens overflade: "Mit arbejde på en undervandsbåd har givet mig erfaring med at drive kritiske systemer under vand"

Udover en dybere forståelse af, hvordan man kan etablere mere robuste datacentre, er fordelene ifølge Microsoft, at med denne type datacentre vil kunne levere computerkraft til folk, der lever på fjerne kyststrækninger, hvor der ikke nødvendigvis er adgang til moderne it-infrastruktur.

Du kan selv høre, hvad Microsoft har fået ud af projektet i videoen fra Microsoft herunder.



Premium
ATP har bygget it-system til udbetaling af feriepenge på tre måneder: "Mange har arbejdet nat og weekender for at nå det"
Interview: ATP-medarbejdere har måttet droppe sommerferien og arbejde om natten, men nu er løsningen til udbetaling af danskernes indefrosne feriemidler klar. "Lige nu har vi 300.000 i kø, og der er en ventetid på omkring to timer," siger ATP-underdirektør Jesper Juel-Helwig. Bliv klogere på, hvordan ATP har skabt den nye løsning på tre måneder.
Computerworld
Elon Musk præsenterede fremtidens Tesla-batteri - og straks styrtdykkede aktien
Tesla-stifteren Elon Musk præsenterede tirsdag selskabets visioner og strategier inden for fremtidens elbils-batteri. Men nyhederne - eller mangel på samme - fik investorerne til sende aktien ned med 5,6 procent.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Få overblikket: Her er Gartners vurdering af 16 førende CRM-leverandører
Den teknologiske udvikling skaber pt. en massiv omstilling inden for kundeservice. Samtidig muliggør teknologien også en konsolidering, som igen stiller nye krav til moderne CRM-systemer. Især kunstig intelligens og muligheden for digitale kanaler står højt på kundernes liste. I dette whitepaper kan du derfor læse om analysevirksomheden Gartners research af 16 leverandører inden for CRM og dermed få et overblik over det stadigt mere komplekse landskab.