Danske it-virksomheder: Corona-krisen kommer til at trække spor langt ind i 2022

Coronakrisen har for alvor bidt sig fast i den danske it-branche. En ny undersøgelse viser, at 45 procent af de danske it-selskaber tror, at pandemien vil trække spor helt ind i 2022.

Var du også en af dem, der stod i marts og tænkte på Corona som noget, der lige skulle overstås hen over foråret?

Næsten ingen er længere i tvivl om, at corona er en faktor, der har hårdt fat i erhvervslivet til langt ind i næste år.

Det viser en undersøgelse udarbejdet af Computerworld og brancheforeningen IT-Branchen.

Mens 42 procent af de adspurgte mener, at coronakrisen ikke vil have indflydelse længere end seks til 12 måneder ind i det nye år, så tror 45 procent, at krisen kommer til at strække sig helt ind i 2022.

”Da vi stod for seks måneder siden og kiggede ind i krisen, der var der jo mange, der troede på, at det her ikke ville tage mere end fem-seks måneder, så var vi videre igen. Men den anden bølge vi har fået, har givet folk et lidt mere konservativ tilgang til det. Det er en stor andel, der regner med, at det kommer til at stække spor mere end et år frem,” siger administrerende direktør for IT-Branchen, Natasha Friis Saxberg.

Og dette skel i opfattelsen af krisen, kan have indflydelse på virksomhedernes kriseløsninger. Ligesom de fleste andre brancher, er it-branchen ikke gået fri at coronaens konsekvenser.

Ind til nu har 10 procent af de danske it-virksomheder været nødt til at sætte medarbejdere ned i løn, flere har måtte afskedige medarbejdere.

”Det bliver også spændende at se, hvordan branchen kommer til at stå, i forhold til dem, der tænker mere langsigtet. Hvordan kigger man på en forretning, der bløder. Går du ind og sparer dig til vækst, eller investerer du dig til den? Og de, der har investeret, de har nok tænkt mere langsigtet og indset, at det her ikke er overstået på tre måneder.”

Optimismen er høj
Men håbet om et corona-frit 2021 er ikke det eneste, der deler it-branchen op.

For forskellen på, om corona har givet fremgang eller nedsætning i omsætningen til it-virksomhederne er næsten også delt godt og vel på midten.

Her har 39 procent oplevet fremgang mens 44 procent har oplevet tilbagegang. 17 procent rapporterer om uændrede tal.

Denne her forskel på optimisme passer meget godt med, at halvdelen af branchen har oplevet stigning, mens den anden halvdel har oplevet fald. Ser du der er en sammenhæng mellem hvor godt man har klaret sig, og hvor optimistisk man er?

”Den sammenhæng kan vi ikke se. Men vi kan se en optimisme i forhold til hvor mange ordrer, man regner med, der kommer ind i fremtiden. Det synes vi er en positiv takt, og den optimisme kan forhåbentligt forplante sig også ind i næste år. Altså at man tør at investere i vækst, og man tør tage de skridt man skal tage, for at kunne holde til en krise, der trækker ud.”

Og denne optimisme er noget, modsat coronaens varighed, som branchens adspurgte er meget enige om.

For når spørgsmålene falder på forventningerne til næste års vækst, svarer hele 62 procent, at virksomhederne forventer en stigning i omsætningen.


mest debatterede artikler

Premium
Grundfos fyrer to-cifret antal it-medarbejdere i stor omstrukturering
Den store fyringsrunde i Grundfos i september har fået konsekvenser for selskabets it-afdeling, der bliver beskåret. Et to-cifret antal it-medarbejdere er blevet opsagt.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan øger du medarbejdertilfredshed og produktivitet
En af de mest effektive måder at øge medarbejdernes produktivitet og tilfredshed med arbejdspladsen er ved at give frit valg mellem Windows eller Mac, når der skal vælges arbejdscomputer. Samtidig mindskes presset på supporten, mens sikkerhedsniveauet højnes. Med en client-as-a-service aftale kan du lade medarbejderne selv træffe valget, men uden at uden at det behøver at være udfordrende eller ressourcekrævende for virksomheden. Eksempelvis kan du lade partneren håndtere alt fra finansiering, leverance, klargøring og implementering til support og lifecycle-management. Læs mere i denne hvidbog.