Tusindvis af coronasmittede kan ikke registere sig i Smitte-app: Ministerium arbejder på en løsning

Tusindvis af danskere, der er smittet med coronavirus, har ikke haft mulighed for at registrere sig i appen Smittestop, og dermed advare andre danskere om mulig smitterisiko.

Artikel top billede

Problemer med appen Smittestop betyder, at tusindvis af danskere ikke har haft mulighed for at blive advaret om, at de kan være blevet udsat for smitte.

Brugerne har nemlig ikke mulighed for at registrere deres positive testsvar, hvis man er blevet testet på et privat testcenter.

Det betyder, at de smittede dermed ikke har haft mulighed for at brugen appen og dermed advare andre om, at de kan være udsat for smitterisiko.

Det skriver Ekstra Bladet.

Det er Netcompany der står bag den danske smitteapp, men den bliver udbudt af Sundheds- og Ældreministeriet. Her er man opmærksom på problemet og forsikrer om, at man arbejder på en løsning.

"Sundheds- og Ældreministeriet arbejder på, at private testudbydere kan indberette testresultater fra antigentest til MiBa, som er den danske mikrobiologidatabase indeholdende prøvesvar fra COVID-19 test. Når svar fra private test registreres i MiBa, så vil man kunne smittemelde sig i smittestop-appen og give besked til nære kontakter på baggrund af et privat testresultat," skriver ministeriet til avisen.

Alene i dag onsdag er 215 danskere konstateret smittet med coronavirus på et af landets private testcentre.

På den travleste dag for de private testcentre blev der konstateret mere end 650 smittede, der altså heller ikke havde mulighed for at registrere svaret i appen.

App sendt i udbud

Netcompany har indtil nu leveret appen til de danske myndigheder. I første omgang ville it-selskabet tilbyde den gratis, men senere er prisen for appen dog løbet op i 35 millioner kroner.

Læs mere her: Regningen for Smittestop-appen fortsætter med at vokse: Så mange millioner kommer det til at koste at drive appen videre

Sundheds- og Ældreministeriet sendte før nytår appen i udbud. Dermed får flere it-selskaber nu mulighed for at byde på appen.

Sundhedsdatastyrelsen estimerer, at prisen vil være på mellem fem og otte millioner kroner om året og altså samlet op mod 16 millioner kroner, hvis den skal køre i to år endnu.

En undersøgelse fra ingeniørforeningen IDA viser, at godt hver anden dansker ikke har downloaded appen.

De adspurgte svarer, at de ikke har tillid til, at deres data bliver opbevaret forsvarligt, hvis de bruger appen.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Bluecircle

    Partiklerne ingen taler om: Den oversete risiko i datacentre og serverrum

    Støv, fibre og metalliske partikler kan påvirke både uptime, levetid og driftssikkerhed. Derfor arbejder flere datacentre systematisk med contamination control.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sharp Consumer Electronics har pr. 1. april 2026 ansat Daniel Eriksson som salgsdirektør for de nordiske lande. Han skal især beskæftige sig med at accelerere virksomhedens vækst i Norden. Han kommer fra en stilling som nordisk salgsdirektør hos Hisense. Han har tidligere beskæftiget sig med detailhandel, kommerciel strategi og markedsudvidelser med bemærkelsesværdige resultater til følge. Nyt job

    Daniel Eriksson

    Sharp Consumer Electronics

    Guardsix har pr. 1. april 2026 ansat Annbritt Andersen som Global Chief Revenue Officer (CRO). Hun skal især beskæftige sig med at geare organisationen til en markant skalering i Europa. Hun har tidligere beskæftiget sig med globale kommercielle strategier for nogle af branchens allerstørste spillere, herunder Microsoft. Nyt job
    Tinne Schjoldan Gyllich, Director, CX & Services (Customer Adoption) hos TDC Erhverv, er pr. 1. juni 2026 forfremmet til Senior Director, Head of Partnerships. Tinne skal fremover især beskæftige sig med at drive strategiske partnerskaber, styrke økosystemet og skabe vækst gennem partnerbaseret omsætning. Forfremmelse