Trump pålægger cloud-leverandører at opbevare oplysninger om udenlandske kunder

På vej ud af Det Hvide Hus har tidligere præsident Donald Trump underskrevet et dekret, der pålægger amerikanske cloud-leverandører at føre registre over udenlandske kunder.

Den nu tidligere amerikanske præsident Donald Trump har på vej ud af Det Hvide Hus underskrevet et dekret, der pålægger cloud-udbydere i USA, at føre registre over udenlandske kunders oplysninger.

Det skriver Zdnet.

Blandt de oplysninger, der forventes registreret og opbevaret, er navne, fysiske adresser og e-mailadresser, nationale identifikationsnumre, betalingsoplysninger som kan være kreditkort- eller bankkontooplysninger, telefonnumre og IP-adresser, der bruges til at få adgang til tjenesterne.

"Udenlandske aktører bruger amerikanske IaaS-produkter til en række opgaver i udførelsen af ​​ondsindede cyber-aktiviteter, hvilket gør det ekstremt vanskeligt for amerikanske embedsmænd at spore og indhente oplysninger gennem juridisk proces, før disse udenlandske aktører overgår til en nye infrastruktur og ødelægger bevismateriale af deres tidligere aktiviteter," skrev Donald Trump i et brev til husets formand Nancy Pelosi og vicepræsident Mike Pence.

Selvom udtrykket IaaS specifikt nævnes, inkluderer ordren ethvert cloud-produkt eller -tjeneste, der tilbyder "behandling, opbevaring, netværk eller andre grundlæggende ressourcer til databehandling."

Dekretet giver USA mulighed for at begrænse adgangen til amerikanske cloud-tjenester, hvis et land anses for at have et betydeligt antal udenlandske personer, der udfører ondsindede cyber-aktiviteter.

Det giver også mulighed for at begrænse adgangen til "visse udlændinge."

Opbevaringsforpligtelserne begynder efter 180 dage, og efter 240 dage vil en rapport og en række anbefalinger blive præsenteret for præsidenten, der nu er Joe Biden.

Læs også: Schrems II kan få alvorlige konsekvenser for danske virksomheders it-sourcing: "Du har et problem, hvis du outsourcer en funktion, der har adgang til persondata"


mest debatterede artikler

Premium
Så lang er sagsbehandlingstiden: Datatilsynet færdigbehandler nu de fleste GDPR-sager på få dage
Antallet af sager er i de senere år steget voldsomt i Datatilsynet. De fleste af sagerne færdigbehandles i løbet af ganske få dage.
Computerworld
Trump bønfalder Helle Thorning: Giv mig min Facebook-konto tilbage
Facebooks tilsynsråd, der har Helle Thorning-Schmidt i spidsen, har modtaget en erklæring fra Donald Trump, som ønsker at få genoprettet adgangen til sin Facebook og Instagram-konto.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
Job & Karriere
IBM Danmark trækker tilbud om frivillige fratrædelser tilbage for stort antal ansatte: "IBM har taget røven på sine ansatte"
Som led i IBM Danmarks store fyringsrunde fik 130 ansatte grønt lys til at forlade selskabet på en frivillig fratrædelsesordning. Men nu har IBM Danmark trukket det oprindelige tilbud tilbage for størstedelen af de ansatte.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.