Salgscyklusen for virksomhedssoftware er forlænget fra seks måneder til ni måneder, da styringen af virksomhedernes investeringsbeslutninger er blevet længere. Det skriver Reuters.
Meldingen kommer fra verdens største ERP-leverandør, SAP, i forbindelse med en teknologikonference i Sydfrankrig.
- Det er rigtigt, at beslutningscyklus er længere, end den var for et år siden, siger Jim Hagemann Snabe, koncerndirektør i SAP.
Øget dramatisk
Selv om virksomhedssoftwaremarkedet har oplevet fremgang fra de grusomme omkostningsbyrder, efter it-ballonen faldt til jorden, oplever SAP-direktøren, at kunderne fortsat er forsigtige.
- Styringen af beslutninger (om investeringer, red.) er øget dramatisk, siger han.
Ud over at SAP's kunder forsinker signaturen på kontrakter, bliver værdien af kontrakterne også mindre.
Virksomhederne er villige nok til at købe software, der kan hjælpe med at skære i omkostningerne og frigøre ressourcer, men købene foretages i små bidder.
- Vi ser ikke så mange mega-aftaler, siger Jim Hagemann Snabe.
Det er også en årsag til at værdien af kontrakterne mindskes, da SAP sælger mindre til store virksomheder, men han fremhæver, at de skrumpede kontrakter opvejes af en stigning i volumen.
Samtidig oplyste SAP-chefen, at selskabet har nydt godt af den igangværende strid mellem Oracle og Peoplesoft, da det har hjulpet softwareselskabet med at stjæle kunder fra de to amerikanske konkurrenter.
Selskabets markedsandel er steget til 54 procent fra godt 45 procent året før.