Det svenske datatilsyn udskrev GDPR-bøder for 110 millioner kroner i 2020

I løbet af 2020 uddelte det svenske datatilsyn GDPR-bøder for sammenlagt 110 millioner kroner. Til sammenligning er der kun faldet en GDPR-dom i Danmark, hvor bøden endte på 100.000 kroner til møbelkæden Ilva.

Artikel top billede

På den anden side af Øresund blev der uddelt GDPR-bøder for sammenlagt 110 millioner kroner i 2020.

Det skriver det svenske datatilsyn, Integritetsskyddsmyndigheten, i sin nyudgivne årsrapport.

I løbet af 2020 indledte datamyndigheden 52 GDPR-sager og afsluttede 53.

I 15 af sagerne blev bødeblokken fundet frem, hvor der i alt landede bøder for 150 millioner svenske kroner.

Bøderne tilfaldt primært private virksomheder, men også en række offentlige institutioner røg i fælden.

læs også: Svensk datatilsyn langer million-bøde ud til Google for brud på GDPR

Det svenske datatilsyn skriver i rapporten, at man alt i alt modtog 17.000 henvendelser i 2020.

Heriblandt 3.200 GDPR-relaterede klager fra privatpersoner, 4.600 anmeldelser om hændelser relateret til personoplysninger og 5.800 skriftlige spørgsmål.

I modsætning til Danmark, så har svenskerne været langt mere aktive på bødefronten.

For få uger siden kunne møbelkæden Ilva indkassere landets første GDPR-bøde, der landede på 100.000 kroner. Sådan lød dommen ved byretten i Aarhus, selvom det var markant under det, som anklageren havde krævet.

Derfor skal Vestre Landsret nu tage stilling til GDPR-sagen mod Ilva, da Anklagemydigheden har valgt at anke dommen.

Statsadvokaten i Viborg nemlig valgt at anke dommen og fastholder vurderingen fra Datatilsynet om, at Ilva skal idømmes en bøde på 1,5 million kroner.

Læs mere her: Derfor anker statsadvokaten GDPR-dom: Vil have bødestørrelsen til Ilva markant op

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job