Underskudsramt callcenter mister direktør

Danmarks største callcenter, Excellent Danmark, har mistet sin direktør gennem mere end fire år, Søren Schlüter. Han har sagt op i selskabet efter et skuffende år, som har resulteret i millionunderskud og væsentlige nedskæringer.

Administrerende direktør Søren Schlüter har sagt sit job op i Danmarks største callcenter, Excellent Danmark, efter at have stået i spidsen for selskabet i omkring fire et halvt år.

Opsigelsen kommer godt et år efter, at de nordiske aktiviteter i det underskudsramte hollandske callcenter SNT blev overtaget af svenske Excellent.

SNT fik til gengæld for salget 24 procent af aktierne - med en værdi på 40 millioner kroner - i Excellent.

Store omstrukturering

Søren Schlüter har i Danmark stået i spidsen for først SNT, dernæst Excellent-SNT, siden april 2000. Selskabet har samtidig med Søren Schlüters afsked taget navneforandring til Excellent Danmark.

Den danske direktør forlader selskabet i slutningen af en større omstrukturering, der kommer som følge af, at callcenterets store ambitioner om vækst i Danmark ikke er blevet opfyldt.

Tværtimod har salget skuffet, og den svenske koncernchef, Arne Weinz, siger til Computerworld Online, at han i 2004 forventer et underskud på to til tre millioner kroner i den danske afdeling af Excellent.

- Volumen har været lavere end forventet, og vi har taget vores forholdsregler og skåret ned. Vi har nedbragt omkostningerne væsentligt og fjernet nogle af de faste omkostninger, fortæller Arne Weinz.

Arne Weinz forventer derfor et lille overskud i fjerde kvartal, og han ser fortsat store vækstmuligheder for selskabet i Danmark næste år.

Presset salg

Hollandske SNT Group var hårdt presset på det nordiske marked, da selskabet i september 2003 blev overtaget af Excellent.

Alene det danske selskab fik et underskud på knap 10 millioner kroner i 2003.

Det nye samlede selskab, Excellent-SNT, kom ellers godt fra start i Danmark med et lille overskud i callcenterets første halve års levetid, men siden har omsætningen ikke levet op til forventningerne.

- Nogle kontrakter er stoppet, og vi har mislykkedes i at skaffe nye kontrakter og kunder. Vi har ikke været succesfulde på salgssiden, selvom markedet stadigt er stort og voksende, siger koncernchef Arne Weinz.

Udnytter chef-jagt

Nilfisks tidligere hovedsæde på Frederiksberg udgør det danske brohoved for de knap 600 medarbejdere i Excellent, hvis omsætning kommer fra salg af callcenter-ydelser og CRM (kundestyring) til større danske og udenlandske virksomheder.

Blandt kunderne i Danmark er Tiscali, som outsourcede sin kundesupport til SNT efter voldsomme problemer i Danmark. Tiscali har netop fornyet kontrakten med selskabet for få uger siden.

Herudover er også det nye Telia/Orange kunde.

Excellent er begyndt med rekrutteringen af en ny dansk chef, som forventes fundet inden for tre til fire måneder. Excellent udnytter anledningen til samtidig at lave en bred markedsføring af selskabet og dets produkter.

Svenske Anders Pettersson Sabel står i spidsen for den danske afdeling af Excellent, indtil selskabet finder en ny chef.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Styrelsen For It og Læring

    It-konsulent til udvikling af it-drift og arkitekturopgaver

    Københavnsområdet

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Business Development Manager, Maverick

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Ledende applikationsarkitekt til Digital og Operativ Transformation

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S