Konkursramte Bluetags: Intet marked til os

Nordjyske Bluetags, som i sidste måned måtte dreje nøglen om, var for tidligt ude med sit produkt til overvågning af børn i forlystelsesparker. Parkerne mener ifølge den tidligere direktør nemlig ikke, at der er et behov og vil ikke signalere, at børn kan blive væk hos dem. Bluetags-konkurrenten Kidspotter melder dog om stor interesse.

Nordjyske Bluetags overvågningssystem til forlystelsesparker tabte på karrusellerne uden at tjene nok på gyngerne.

Produktet vandt trods en ordre i Tivoli i København aldrig ordentligt indpas hos forlystelsesparkerne, som ikke udviste den store interesse. Det fik i slutningen af september Bluetags til at gå konkurs.

- Vi udviklede et produkt til sporing af børn i forlystelsesparker, og efter at have gennemtrawlet hele markedet må vi konstatere, at der på nuværende tidspunkt ikke er brug for den løsning. Det er årsagen til, at vi er gået konkurs, siger Bluetags direktør Jens Ole Østergaard.

Ingen farlige skilte

Forlystelsesparkerne vil ifølge Jens Ole Østergaard ikke skilte med, at der er risiko for, at børn kan blive væk fra deres forældre. Samtidig anser parkerne ikke børnesporing for deres væsentligste forretningsområde.

- Markedsundersøgelser blandt brugerne viser, at der er et behov, men parkerne er åbenbart ikke af samme indstilling. Et af argumenterne har været, at produktet indirekte signalerer, at parken ikke er sikker. Det er ikke trendy, at have sådan et system. Men det kan man jo så håbe, at det bliver, siger Jens Ole Østergaard.

Hvor markedet ikke har været bæredygtigt nok til at holde Bluetags i live, så melder konkurrenten Kidspotter om glæde ved tilværelsen.

- Vi har oplevet meget stor interesse, siger administrerende direktør, Peter Møller.

Bredere platform

Han mener, at Kidspotters produkt er baseret på en bredere platform end Bluetags, og derfor mere interessant for forlystelsesparkerne.

Desuden kan den teknologi, som benyttes til Kidspotter, finde de forsvundne unger med større præcision, forklarer han.

- Kidspotter er blot et produkt i en palette, der blandt andet indeholder konkurrencer, skattejagt, sms-marketing og interaktive spil. Derudover kan det bruges som analyseværktøj til at se hvordan gæsterne benytter parken, siger Peter Møller.

I dag er Kidspotter lanceret i Legoland, men Peter Møller oplyser, at det er solgt til flere parker. Han vil dog ikke ud med hvilke, da parkerne informerer om nye tiltag på specifikke datoer hvert år.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S