Artikel top billede

(Foto: Photo by rupixen on Unsplash)

17 danske netbutikker på kant med loven: Nu skrider Forbrugerombudsmanden ind

Danske web-butikker er for hurtige på aftrækkeren, når det handler om at trække penge fra kunderne, der handler hos dem. Det advarer Forbrugerombudsmanden nu 17 virksomheder om, der skrider ind over for selskaberne.

17 danske webbutikker får nu en løftet pegefinger fra Forbrugerombudsmanden.

Det sker efter selskaberne har trukket penge fra kunderne tidligere end det er tilladt, og derfor får selskaberne nu et påbud fra myndighederne.

Som udgangspunkt skal en vare være overleveret til et fragtfirma eller udleveret til kunden, før netbutikken må trække beløbet fra kunden. Det har selskaberne ikke overholdt, og derfor skrider Forbrugerombudsmanden ind.

“Når vi handler på nettet, skal vi som udgangspunkt først betale for vores varer, når virksomheden sender dem. Ellers er det forudbetaling, og det er der jo en risiko ved. Varerne kan for eksempel være i restordre eller helt udsolgt, ligesom sælger kan gå konkurs eller af andre årsager blive forhindret i at sende varerne,” lyder det fra forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.

En af virksomhederne, der ikke levede op til reglerne var ifølge Forbrugerombudsmanden en supermarkedskæde, der forklarede, at beløbet automatisk blev trukket 24 timer efter købet.

Men den forklaring køber Forbrugerombudsmanden altså ikke, som mener, at det er i strid med markedsføringsloven.

“Kæden har nu ændret deres systemer, så pengene først trækkes, når varen bliver overleveret til fragtfirmaet eller udleveret til kunden selv,” oplyser myndigheden.

Sagerne er blevet taget op af Forbrugerombudsmanden efter en række klagere fra danske forbrugere.



CIO
Årets CIO 2022: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?