Google lander overskud på over 100 milliarder: Massiv vækst i reklameforretningen

Google kommer stormende ud af årets tredje kvartal, hvor overskuddet lander på mere end 100 milliarder kroner. Der er stærk fremgang på reklame-fronten, på cloud-forretningen og så har Apple privacy-ændringer ikke den store effekt på selskabet.

Artikel top billede

(Foto: Unsplash)

Søgegiganten Google har fået banket reklameindtægterne i vejret.

Det viser seneste regnskab for moderselskabet Alphabet, hvor indtjening fra annoncesalget når tårnhøje niveauer.

I årets tredje kvartal hæver Alphabet omsætningen med 41 procent til 417 milliarder kroner.

På overskudssiden gør en endnu større stigning sig gældende. Her går bundlinjen frem med hele 68 procent til 121 milliarder kroner for den tre måneder lange periode.

For reklameforretningen alene steg omsætningen med 43 procent til 53 milliarder dollar. YouTube, som ejes af Alphabet, havde også markant fremgang på annoncesiden. Her blev 5 milliarder dollar i perioden sidste år konverteret til 7,2 milliarder dollar i dette kvartal.

Alphabet, der udgav regnskab tirsdag aften dansk tid, finder 80 procent af den samlede omsætning fra annonce- og reklameforretningen.

Google har været hjulpet godt på vej af det faktum, at mange mennesker verden over har brugt mere tid på hjemmefronten under coronapendemien, skriver CNBC.

Stærk vækst i cloud-forretningen

Der var også høj vækst at spore i Google Cloud, der er selskabets public cloud-division.

Her steg omsætningen med 45 procent, sammenlignet med samme kvartal sidste år, til fem milliarder dollar.

Driftsresultatet endte dog her på -644 millioner dolllar, hvilket er en forbedring i forhold til sidste år, hvor det lød på -1.21 milliarder. Men det er også et udtryk for de massive investeringer selskabet har gjort sig i den forretning. Ambitionen er nemlig at vinde indpas på AWS og Azure, der er de største cloud-udbydere i verden.

Op til dette regnskab har der været spekuleret meget i, hvorvidt Apples nye privacy-ændringer ville rammer virksomheder som Google, Snapchat og Facebook, hvor størstedelen af indtjeningen er annoncebåret.

Men det lader til, at Google klarer sig fornuftigt på trods af ændringerne, lyder det fra CNBC.

Søgegiganten skulle også være mere beskyttet end de andre selskaber, da Google selv ejer Android-styresystemet, og derved kontrollere den del af markedet.

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S