Google lander overskud på over 100 milliarder: Massiv vækst i reklameforretningen

Google kommer stormende ud af årets tredje kvartal, hvor overskuddet lander på mere end 100 milliarder kroner. Der er stærk fremgang på reklame-fronten, på cloud-forretningen og så har Apple privacy-ændringer ikke den store effekt på selskabet.

Artikel top billede

(Foto: Unsplash)

Søgegiganten Google har fået banket reklameindtægterne i vejret.

Det viser seneste regnskab for moderselskabet Alphabet, hvor indtjening fra annoncesalget når tårnhøje niveauer.

I årets tredje kvartal hæver Alphabet omsætningen med 41 procent til 417 milliarder kroner.

På overskudssiden gør en endnu større stigning sig gældende. Her går bundlinjen frem med hele 68 procent til 121 milliarder kroner for den tre måneder lange periode.

For reklameforretningen alene steg omsætningen med 43 procent til 53 milliarder dollar. YouTube, som ejes af Alphabet, havde også markant fremgang på annoncesiden. Her blev 5 milliarder dollar i perioden sidste år konverteret til 7,2 milliarder dollar i dette kvartal.

Alphabet, der udgav regnskab tirsdag aften dansk tid, finder 80 procent af den samlede omsætning fra annonce- og reklameforretningen.

Google har været hjulpet godt på vej af det faktum, at mange mennesker verden over har brugt mere tid på hjemmefronten under coronapendemien, skriver CNBC.

Stærk vækst i cloud-forretningen

Der var også høj vækst at spore i Google Cloud, der er selskabets public cloud-division.

Her steg omsætningen med 45 procent, sammenlignet med samme kvartal sidste år, til fem milliarder dollar.

Driftsresultatet endte dog her på -644 millioner dolllar, hvilket er en forbedring i forhold til sidste år, hvor det lød på -1.21 milliarder. Men det er også et udtryk for de massive investeringer selskabet har gjort sig i den forretning. Ambitionen er nemlig at vinde indpas på AWS og Azure, der er de største cloud-udbydere i verden.

Op til dette regnskab har der været spekuleret meget i, hvorvidt Apples nye privacy-ændringer ville rammer virksomheder som Google, Snapchat og Facebook, hvor størstedelen af indtjeningen er annoncebåret.

Men det lader til, at Google klarer sig fornuftigt på trods af ændringerne, lyder det fra CNBC.

Søgegiganten skulle også være mere beskyttet end de andre selskaber, da Google selv ejer Android-styresystemet, og derved kontrollere den del af markedet.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Opbygning af en ny netværksstrategi for virksomheder

Virksomheder vokser hurtigt ud af deres gamle IT-systemer pga. hastig digital innovation og nye AI-understøttede forretningsløsninger.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job