Artikel top billede

Multiplayeren-delen er fantastisk underholdende, og er samtidigt langt mere indbydende for nye spillere end hos mange af konkurrenterne.
Foto: 343 Industries. (Foto: 343 Industries.)

Spilanmeldelse: Master Chief er i topform i den nyeste Halo-udgaven

Efter en længere pause er Microsoft endelig klar med det nyeste kapitel i Halo-serien, og ventetiden har været det hele værd.

Det kan være lidt underligt at snakke om enkelte spil som ”konsolsælgere” når de konsoller som de skal sælge, endnu ikke findes i hverken de fysiske eller digitale spilbutikker, grundet den fortsatte mangel på de mikrochips der driver hele værket.

Alligevel kan der nærmest ikke være nogen tvivl om at Halo Infinite, det seneste kapitel i Microsofts højest profilerede spilserie, kommer til at sælge det sparsomme antal Xbox-konsoller endnu hurtigere end de ville være blevet solgt tidligere.

Endnu vigtigere kommer det dog formodentligt også til at sælge en hulens masse Game Pass-abonnementer, for aldrig tidligere har grundene til at abonnere på servicen været så mange og så gode.

Historien om Master Chief

Halo Infinite fortæller videre på historien om Master Chief, og hans fortsatte kampe for at redde resterne af menneskeheden, mens nye grupperinger af fjender som ønsker det modsatte, synes at stå klar om hvert et hjørne. Det er naturligvis en grov forsimpling, men her bør man også vide at Infinite ikke helt formår at forklare hvordan alle historie-trådene hænger sammen.

Med mange referencer til seriens tidligere kapitler, kan det derfor blive en forvirrende omgang hvis dette er første gang man giver sig i kast med serien, og det kan anbefales at finde en opsummering andetsteds på nettet inden man går i gang.

Lettere at forstå er hvordan det hele fungerer spilmæssigt, for med et førstepersons-perspektiv, et imponerede arsenal af forskellige geværer, pistoler og granater, samt en solid blanding af forskellige fjender at bruge dem på, skal man ikke forvente komplekse opgaver eller historietunge temposkift. I stedet står den på et sci-fi actionbrag af fineste slags.

Det hele er denne gang blevet frisket en smule op. Master Chief kan nu gøre brug af en virkelig alsidig gribekrog, der både tilføjer langt mere mobilitet end tidligere, men også kan bruge til at udskadeliggøre fjender eller hive våben til sig fra afstand.

Det er denne gang også muligt at investere sparsomme evnepoint, for at udvide og styrke de evner man bruger mest, og trods at systemet er holdt meget simpelt, giver det en grund mere til at udforske de bedst gemte afkroge.

En mere åben verden

Den største nyhed er dog at verdenen man bevæger sig rundt i, denne er blevet åbnet op således at man selv kan vælge sin vej frem – dog med en restriktion eller to. Udvikleren har nemlig stadig aflåst størstedelen af den store verden på en sådan måde, at man løbende skal have udforsket og løst de udfordringer i en del af verdenen, inden man får lov til at gå på opdagelse i den næste.

Det virker upåklageligt og holder det hele fokuseret, og undgår på måde det problem andre actionspil med åbne verdner ofte render ind i, hvor alt for mange muligheder gør det hele overvældende og usammenhængende.

De nye tiltag er alle sammen gode og frisker den samlede oplevelse op. Grunden til Halo Infinite er så svært at slippe når man først er kommet i gang, er dog at udvikleren 343 Industries har formået at finde ind til den kerne som den oprindelige udvikler (Bungie) ved seriens start, havde så godt styr på.

Således er actionmomenterne i Halo Infinite bygget op omkring en kombination af spillets helt tempo, en fleksibel verden med forskellige systemer der kan vendes til egen fordel, samt nogle af de mest fornøjelige våben genren har at byde på. Hvert af de mange våben har deres egne fordele og ulemper, og man bliver konstant opfordret til at afprøve nye kombinationer mod fjender der ligeledes hver kræver deres egen tilgang.

Lunken første respons

Den oprindelige udgivelse af Halo Infinite skulle have fundet sted for et års tid siden, men grundet en lunken respons på de første trailere, gav Microsoft udvikleren et års tid mere til at finpudse det hele.

Hvorvidt det er det der har gjort forskellen er svært at sige med sikkerhed, men Halo Infinite er det tætteste noget spil i serien er kommet på at gengive den samme magi som gjorde de oprindelige spil så stærke.

Alle de der kan huske at have givet vennekredsen klø i seriens utroligt populære multiplayer, kan også roligt ånde lettet op, for multiplayeren i Halo Infinite er en af de bedste i nyere tid.

Ligesom det også gør sig gældende for kampagnen, bliver man også i multiplayeren nødt til at indstille sig på et andet tempo og en anden rytme end det man typisk oplever i genrens sværvægtere. Gør man det, har man dog en fabelagtig oplevelse i vente hvor hvert våben og bane er blevet nøje justeret på en måde så det hele går op i en højere enhed.

Halo Infinite stråler af kvalitet og overskud fra start til slut, og formår både at være et af de bedste kapitler i Halo-serien og en utroligt god grund til at man bør overveje at prøve Game Pass til enten PC eller Xbox. Med både Forza Horizon 5 og nu Halo Infinite har Microsoft sat sig selv i vinkel som firmaet med julens stærkeste spiludbud og deres service som et næsten selvskrevet valg for alle spilfans med tid til spil i julen.


Loading ikon


CIO
Sådan tager top-CIO Pernille Geneser livtag med 40 år gamle it-systemer i Stark Group med 10.000 medarbejdere