Hver 10. pc-køber klager over sit it-køb

Hver 10. gang der langes et stykke hardware over disken i en dansk computerbutik kommer køberen tilbage for at klage over problemer med apparatet. Det har fået antallet af klager til at eksplodere. Forbrugerstyrelsen anbefaler, at computerbranchen opretter sit eget klagenævn.

Det danske marked for hardware er en ren jungle, og danskerne klager voldsomt over deres computer-butikker, viser Forbrugerstyrelsen nye Forbrugerredegørelse, der betegner de mange klager som "bekymrende".

Hver 10. danske forbruger klager til den butik, hvor de har købt deres computer, mens antallet af formelle klager over it-produkter er steget med ikke mindre 266 procent fra 1994 til 2003.

Forbrugerstyrelsen fastslår i redegørelsen, at markedet for it-produkter fungerer "nogenlunde", men påpeger dog, at det kan være både dyrt og besværligt at købe en computer.

Klageantal vokser markant

- Særligt er det bekymrende, at antallet af klager vokser markant, mener Forbrugerstyrelsen, som anbefaler bedre forhold på området.

Det skal blandt andet ske ved oprettelsen af et særligt klagenævn, som Forbrugerstyrelsen mener, at it-branchen selv skal stå bag.

Den holdning deles af forbrugerminister Henriette Kjær (K).

- Jeg opfordrer branchen til at oprette sit eget private klagenævn, så den selv får føling med, hvad kunderne er utilfredse med, og hvor skal den stramme op. Branchen skal skabe gennemsigtighed, siger hun til Politiken.

Problemerne forværres af, at mange hardware-forhandlere nægter at følge de afgørelser, som Forbrugerstyrelsen når frem til.

Ender i gabestok
Mange af disse butikker ender istedet i Forbrugerklagenævnets net-gabestok, idet styrelsen ikke har reelle sanktionsmuligheder. Det er derofr op til den enkelte forbruger at skride til et sagsanlæg, hvis ikke butikken følger styrelsens afgørelse. Og det har ikke mange råd til.

Forbrugerstyrelsen anbefaler derfor, at branchen selv får de butikker, som der klages over, til at efterleve styrelsens afgørelser.

Desuden skal brugsanvisninger og anden information gøres nemmere at forstå, ligesom det skal være nemmere at sammenligne priser.

Især når det handler om for eksempel printerblæk er markedet uigennemskueligt, hedder det i redegørelsen.

Den kraftige stigning i klagesager skal ses i lyset af, at markedet for hardware er eksploderet voldsomt i de senere år. Mange familier har anskaffet sig computer eller printer til hjemmet, ligesom udskiftningsgraden er relativt høj.

Det ænder ifølge Forbrugerstyrelsen dog ikke ved, at relativt flere personer oplever problemer med deres it-butik.

Relevant link

Forbrugeredegørelsen 2004 (pdf)




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere