Test: Dette budget-headset kan reelt alt det, som du har behov for - og koster ikke meget

Test: Creative lover 60 timers batteritid, al den teknologi, som konkurrenterne har, og så er prisen nærmest det halve. Min skepsis var naturligvis stor, men efter en uge med dem i ørerne, får de en klar anbefaling til prisen.

Artikel top billede

Det aflange etui fungerer godt og LED lyset blinker som et juletræ når du åbner. Du er aldrig i tvivl om, om der er strøm på hovedtelefonen. (Foto: Peter Hyldahl / Computerworld)

Test: Indrømmet – det må være vanskeligt at skille sig ud fra konkurrenterne i et marked, der har et overflod af udvalg.

Og Creative Labs er jo ikke ligefrem fremmed inden for det med reproduktion af lyd, men selskabet er ikke blandt dem med den længste stamtavle, når det gælder in-ear hovedtelefoner.

Outlier Pro kommer i samme aflange etui, som tidligere modeller fra Creative Labs. Her prøver selskabet at skille sig ud, og det lykkes ret fint.

Etuiet har en flot overflade, og det glider let i inderlommen eller i buksernes forlomme.

Selv om etuiet er mindst lige så stort som konkurrenternes, så er formen faktisk bedre.

Du skal vende dig til at skubbe låget ud med hovedtelefonerne, men det opleves sikkert, og det er nemmere at få hovedtelefonerne ud end det er tilfældet hos mange konkurrenter.

Budgetmodel med det hele

Med en pris på 670 kroner får Outlier allerede pluspoint alene for finish og indpakning.

De håndterer sved, så du kan træne med dem, de har hybrid støjundertrykkelse, så du selv bestemmer graden af anti-støj funktion.

Du kan styre dem via Siri eller Google eller via touch på siden.

Batteritiden med etui er hele 60 timer. Og indrømmet – jeg har ikke forsøgt at lade dem køre i 60 timer, men kunne bruge dem en uge uden at sætte etuiet i USB-C stikket.

Som mange konkurrenter er det blevet lettere at bygge flere små mikrofoner ind. Outlier har seks styk, som varetager hver sin opgave. Herunder naturligvis tale.

Mikrofonerne er også tunet via software til at ramme de frekvenser af støj, som vi ofte møder på vejen. Det siger pressemeddelelsen i hvert fald. I praksis er de i hvert fald gode til at undertrykke støj.

At lade lyde udefra komme ind fungerer også fint, selv om jeg stadig har det lidt stramt med at høre omgivelserne gennem en mikrofon og højttaler. Det lyder meget kunstigt. Men det er jo ens for næsten alle in-ear hovedtelefoner med denne funktion.

Du kan i øvrigt selv bestemme, hvad touch på siderne skal styre. Om det er at nappe et opkald eller for eksempel springe næste nummer playlisten over.

Men er den god nok…

Alt er altså fint på papiret og støjundertrykkelsen fungerer. Men million dollar-spørgsmålet er naturligvis, om den holder i praksis.

I øret opleves de lidt store, som de jo også er. De sidder til gengæld rigtigt godt til i øret, og under en løbetur med masser af hovedrysten (godt der ikke er video på, når vi tester), blev de siddende fint.

Det er som om, at det er den yderst tykke del, der holder telefonen på plads.

Af samme grund er der ikke den store forskel i at skifte de små gummi-propper, der naturligvis også følger med.

De bør dog prøves, for har du meget små ører, kan de måske opleves for store trods meget blød og glat overflade på yderskallen af enhederne.

Lysmæssigt er vi til den varme side. Stemmer gengives lidt mørkere og varmere end de er. Det er altså ikke klinisk korrekt, men behageligt at lytte til. Dynamikken er hørt bedre, ligesom detaljeringen ikke er som fra de bedste typer.

Men igen – her er tale om e par forholdsvis billige hovedtelefoner. De spiller jævnt godt og først og fremmest lyder de aldrig ubehagelige. Til kritisk lytning vil jeg vælge en anden. I fitnesscenteret eller i toget vil jeg sagtens kunne leve med Outlier.

Hverdagsmodel på steroider

Personligt har jeg det sådan, at jeg helst vil have det bedste hele tiden.

Således har jeg ikke billige hverdagshjul på min racercykel, når jeg er ude at lege Vingegaard på en dansk bakke på tre procent. Jeg kører med de dyre carbon-hjul hele tiden. Men nu træner jeg jo heller ikke plus 40.000 kilometer om året.

Alligevel har jeg ikke mine yndlings-hovedtelefoner på, når jeg er til fitness og sveder eller er på farten. Chancen for, at jeg mister dem er trods alt større end førnævnte carbon-hjul. Så her styrer fornuften en sjælden gang.

Og det er i det lys, at jeg ser Outlier Pro. De kan sagtens være de eneste ene hovedtelefon.er Men jeg ser dem mere som hverdagshovedtelefonerne, som du har ved siden af de dyre.

De håndterer jo alt godt og holder ikke mindst hele dagen og mere til. Og skulle du være uheldig, at de falder ud og du mister dem, ja så er det surt, men til at overse økonomisk, trods alt.

Så Creative Outlier Pro er ikke så meget en konkurrent, der kan slå Jabra, Sennheiser, JBL og så videre. De har nogle forcer – ikke mindst lydmæssigt, som Creative ikke har. Men også til priser, der ligger langt over.

Til at køre i tog, nappe et opkald og så videre gør Creative det så godt, at jeg reelt overvejer at købe dem til hverdagsbrug. Og som nævnt tidligere have mine top hovedtelefoner til ferier, og når jeg har tid og ro til at fordybe mig i musikken.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil