Flere opkøb og et hav af nye medarbejdere har givet yderlige vækst i Vejle-virksomheden Jansson Kommunikation, der i løbet af tre år næsten har tredoblet sin forretning.
Selskabet satser på IP-netværk og IP-telefoni og opstod, da Jansson Gruppen i Vejle i 2000 valgte at dele sine aktiviteter op i tre for at øge både specialisering og fokus.
Det har vist sig at være en vækstraket for den del af selskabet, der leverer kommunikationsløsninger.
I det seneste regnskabsår, som endte ved udgangen af juni, var antallet af medarbejdere steget til 71, mens overskuddet landede på 6,3 millioner kroner.
Fokus væk fra produktet
Selv begrunder administrerende direktør, Axel Ørum Meier, fremgangen med, at selskabet altid satser på at sælge sig selv som leverandør i stedet for at lægge al fokus på produktet.
- Vi er måske lidt anderledes på den måde, at vi selvfølgelig skal kunne de nye teknologier, men vi synes også, de menneskelige værdier er vigtige. Kunden skal vælge os som leverandør, ikke produktet, siger han.
Jansson Kommunikation A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2003/04 | 2002/03 |
Bruttofortjeneste | 34,4 | 27,7 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 8,9 | 6,8 |
Resultat før skat | 9,1 | 7,2 |
Resultat | 6,3 | 5,0 |
Egenkapital | 3,0 | 3,0 |
Antal ansatte | 71 | 56 |
Flere opkøb
Noget af væksten i Jansson Kommunikation skyldes, at selskabet i det seneste regnskabsår har købt både Siemens Technology Services Syd og Øst.
Senest har selskabet i juli - efter regnskabsårets afslutning - overtaget det konkursramte selskab Delcom, hvor der fulgte knap 35 medarbejdere med.
Det betyder, at Jansson Kommunikation i dag har omkring 100 medarbejdere, og selskabet har derfor også meldt sig ud af det landsdækkende netværk Tele-Punkt.
Ifølge Axel Ørum Meier har selskabet ikke selv opsøgt opkøbene, men de har passet ind i virksomhedens strategi.
- Det var nogle muligheder, der blev tilbudt os, så vi har ikke været ude at opsøge det. Vi vil lige så gerne vokse organisk, men vi kigger selvfølgelig på det, hvis vi får stillet nogle muligheder i sigte, siger han.
Blandt selskabets store kunder er Bornholms Regionskommune og adskillige Jyske Bank-filialer i Jylland og på Fyn.
IP-netværk som basis
Lige nu er IP-telefoni i fokus, men Axel Ørum Meier mener, at forretningen i fremtiden vil komme fra alle slags applikationer, der kører over IP-netværk.
- Der sker en teknologi-integration, og der kan man forestille sig, at mange informationer fra interne bygningsinstallationer kommer til at køre på samme netværk, alt lige fra adgangskontrol til alarmsystemer. Så kan man lave kreative og integrerede løsninger, siger han.
Efter de mange opkøb vil Jansson Kommunikation vil nu have fokus på at integrere de nye medarbejdere, og selskabet forventer derfor en kontrolleret vækst.
Fremgangen i selskabet kommer specielt en af selskabets ledende medarbejdere til gode. Han har fået option på 10 procent af aktierne i selskabet, hvoraf fem procent allerede er udnyttet.