Du bør altså få dig en digital whistleblower

Klumme: Vi skal udnytte vores ’dyre’ menneskelige arbejdskraft til det, den er bedst til, nemlig kreativ og innovativ tænkning. Derfor har vi brug for 'digital whistleblowere,' som kan råbe op, hvis de ser steder, hvor man med fordel kan digitalisere.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Ordet whistleblower har for mange en negativ klang. Det er jo også bare et smart ord for en sladrehank.

Men i nogle tilfælde kan en sladrehank være nyttig.

Det har en lang række virksomheder måttet erkende.

Derfor har det i flere år været kutyme at opfordre sine medarbejdere til at ’råbe vagt i gevær’, hvis de ser noget, der ikke er i overensstemmelse med virksomhedens politik eller regler. Det gør måske ikke fænomenet mere sympatisk.

Men det kan i mange tilfælde være nødvendigt, hvis virksomheden oplever, at for eksempel svind forårsaget af medarbejderes misforståede holdning til dit og mit ender med at kunne ses på bundlinjen, eller lemfældig håndtering af passwords kan bringe virksomhedens it-sikkerhed i fare.

En whistleblower kan her vise sig at være den faktor, der betyder succes eller fiasko for virksomheden.

Selv om whistleblower aldrig bliver en populær tjans, kan det opfattes som en form for blåstempling af fænomenet, for det er jo for virksomhedens bedste – og dermed den arbejdsplads man gerne vil bevare.

Og her hvor vi kigger ind i en økonomisk krise, kan en digital whistleblower vise sig at blive afgørende for virksomheders overlevelse.

Nødvendigt at hente hjælp

Men hvad er så en digital whistleblower?

En digital whistleblower er en person i organisationen, der giver lyd, hvis han eller hun ser processer og rutiner i en organisation, der virker forældede, repetitive eller måske direkte overflødige, og som måske kunne udelades ellers erstattes af digitale løsninger.

Alle organisationer har sådanne opgaver, men ingen siger noget - hverken ledelsen eller de medarbejdere, der udfører opgaverne.

Dels er ledelsen ikke opmærksom på disse opgaver, dels er det er kontroversielt at gøre opmærksom på, at nogle opgaver kan løses både billigere, hurtigere og ofte også bedre digitalt.

Det er menneskeligt at tillægge sig vaner, men vi har desværre også alle sammen en tendens til at hænge fast i disse vaner.

Netop derfor er det nødvendigt at hente hjælp hos andre - hos dem, der ikke selv sidder med opgaverne og derfor ser tingene med friske øjne.

Ikke altid jubel

Det vil som sagt ikke altid være forbundet med jubel fra alle sider at digitalisere disse opgaver.

Men i en tid hvor der nødvendigvis skal skæres til benet, er der brug for at udnytte den ’dyre’, menneskelige arbejdskraft til det, den er bedst til, nemlig kreativ og innovativ tænkning – ikke til opgaver, der kan udføres både bedre og hurtigere af en maskine eller et stykke software.

Det kan reelt vise sig at være det element, der afgør, om virksomheden kommer succesfuldt gennem krisen eller ej.

Til ledelsen, der synes, at denne tilgang virker for kontroversiel, har jeg et andet godt råd.

I kan også vælge at betale eksterne konsulenter for at identificere de forældede og tunge processer.

Men jeg er sikker på, at jeres egne medarbejdere snildt kan klare denne opgave. Her er de nemlig eksperter. Betal hellere konsulenterne for det, de er eksperter i, nemlig at finde den bedst mulige løsning på opgaven.

Til medarbejderen har jeg et andet råd. Hvis du ser opgaver, du synes, virker tunge, kedelige eller overflødige, og som kan løses på en smartere måde – digital eller ej, så skal du ikke føle dig som en sladrehank, hvis du gør opmærksom på disse opgaver overfor ledelsen.

Det kan vise sig at være dig, der bliver årsag til virksomhedens overlevelse og fremtidige succes. Slet ikke så ringe endda, vel?

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Business Cloud Engineer

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Product Owner til KMD Nexus

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger RPA-udvikler til Robotics Operational Center (ROC)

    Københavnsområdet

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S