Du bør altså få dig en digital whistleblower

Klumme: Vi skal udnytte vores ’dyre’ menneskelige arbejdskraft til det, den er bedst til, nemlig kreativ og innovativ tænkning. Derfor har vi brug for 'digital whistleblowere,' som kan råbe op, hvis de ser steder, hvor man med fordel kan digitalisere.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Ordet whistleblower har for mange en negativ klang. Det er jo også bare et smart ord for en sladrehank.

Men i nogle tilfælde kan en sladrehank være nyttig.

Det har en lang række virksomheder måttet erkende.

Derfor har det i flere år været kutyme at opfordre sine medarbejdere til at ’råbe vagt i gevær’, hvis de ser noget, der ikke er i overensstemmelse med virksomhedens politik eller regler. Det gør måske ikke fænomenet mere sympatisk.

Men det kan i mange tilfælde være nødvendigt, hvis virksomheden oplever, at for eksempel svind forårsaget af medarbejderes misforståede holdning til dit og mit ender med at kunne ses på bundlinjen, eller lemfældig håndtering af passwords kan bringe virksomhedens it-sikkerhed i fare.

En whistleblower kan her vise sig at være den faktor, der betyder succes eller fiasko for virksomheden.

Selv om whistleblower aldrig bliver en populær tjans, kan det opfattes som en form for blåstempling af fænomenet, for det er jo for virksomhedens bedste – og dermed den arbejdsplads man gerne vil bevare.

Og her hvor vi kigger ind i en økonomisk krise, kan en digital whistleblower vise sig at blive afgørende for virksomheders overlevelse.

Nødvendigt at hente hjælp

Men hvad er så en digital whistleblower?

En digital whistleblower er en person i organisationen, der giver lyd, hvis han eller hun ser processer og rutiner i en organisation, der virker forældede, repetitive eller måske direkte overflødige, og som måske kunne udelades ellers erstattes af digitale løsninger.

Alle organisationer har sådanne opgaver, men ingen siger noget - hverken ledelsen eller de medarbejdere, der udfører opgaverne.

Dels er ledelsen ikke opmærksom på disse opgaver, dels er det er kontroversielt at gøre opmærksom på, at nogle opgaver kan løses både billigere, hurtigere og ofte også bedre digitalt.

Det er menneskeligt at tillægge sig vaner, men vi har desværre også alle sammen en tendens til at hænge fast i disse vaner.

Netop derfor er det nødvendigt at hente hjælp hos andre - hos dem, der ikke selv sidder med opgaverne og derfor ser tingene med friske øjne.

Ikke altid jubel

Det vil som sagt ikke altid være forbundet med jubel fra alle sider at digitalisere disse opgaver.

Men i en tid hvor der nødvendigvis skal skæres til benet, er der brug for at udnytte den ’dyre’, menneskelige arbejdskraft til det, den er bedst til, nemlig kreativ og innovativ tænkning – ikke til opgaver, der kan udføres både bedre og hurtigere af en maskine eller et stykke software.

Det kan reelt vise sig at være det element, der afgør, om virksomheden kommer succesfuldt gennem krisen eller ej.

Til ledelsen, der synes, at denne tilgang virker for kontroversiel, har jeg et andet godt råd.

I kan også vælge at betale eksterne konsulenter for at identificere de forældede og tunge processer.

Men jeg er sikker på, at jeres egne medarbejdere snildt kan klare denne opgave. Her er de nemlig eksperter. Betal hellere konsulenterne for det, de er eksperter i, nemlig at finde den bedst mulige løsning på opgaven.

Til medarbejderen har jeg et andet råd. Hvis du ser opgaver, du synes, virker tunge, kedelige eller overflødige, og som kan løses på en smartere måde – digital eller ej, så skal du ikke føle dig som en sladrehank, hvis du gør opmærksom på disse opgaver overfor ledelsen.

Det kan vise sig at være dig, der bliver årsag til virksomhedens overlevelse og fremtidige succes. Slet ikke så ringe endda, vel?

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Mere om samme emne

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Forretningsrepræsentant med flair for it, digitalisering og processer

Københavnsområdet

Erhvervsakademi København

Specialist med fokus på GDPR og informationssikkerhed (fuldtid)

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Erfaren Linux Operations Engineer

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job