IBM's salg af pc-forretningen for næsten 10 milliarder kroner til kinesiske Lenovo vil skabe lidt usikkerhed i markedet, som konkurrenterne vil forsøge at udnytte. Det vurderer analytiker Anders Elbak fra analysehuset IDC.
- Der kommer noget usikkerhed i markedet, som kan betyde et mindre fald på kort sigt, men det afhænger meget af, om Lenovo kan levere en ordentlig kvalitet. Kan selskabet det, tror jeg også, at det kan opretholde det, som det har nu, siger Anders Elbak.
Han og andre analytikere vurderer, at konkurrenterne HP og Dell vil medvirke til at gøde denne usikkerhed for at kunne køre deres egne produkter i stilling, så de kan hente de store virksomhedsordrer.
Kvalitet bliver udfordringen
Den store udfordring for Lenovo, der får IBM's Stephen Ward ved roret, er at sikre kontinuiteten i IBM's løsninger med hensyn til kvalitet, produktbredde og udvikling.
- Jeg tror ikke, at der kommer til at ske noget radikalt fra den ene dag til den anden, og så længe pc'erne er brandet IBM, tror jeg ikke, atdet betyder så meget. Forhandlerne vil se tiden an for at vurdere, om kvaliteten bevares, siger Anders Elbak.
Produktionen af IBM's computere foregår allerede for en stor del i Fjernøsten, og derfor behøver en sammenlægning med Lenovo ikke at betyde det store for kvaliteten, vurderer IDC-analytikeren.
Spørgsmålet er, hvordan markedet vil opfatte de fremtidige pc'er fra Lenovo-IBM fusionen.
- Skærer de i kvaliteten, servicen eller sikkerheden, kan pc'erne hurtigt blive opfattet som bambus-pc'er, men det er også worst-case, siger Anders Elbak.
Hos IBM i Danmark er man endnu ikke klar til en vurdering af effekten af salget af pc-divisionen på den danske forretning.
På internationalt plan forventer IBMs informationschef Anders Lund Rendtorff, at Lenovo står bedre rustet i kampen om markedsandele, ikke mindst på det hastigt voksende kinesiske marked. Med IBM som foretrukken serviceleverandør ventes det at kaste flere forretninger af sig.