Tele2 skuffet over bredbåndstelefoni

Bredbåndstelefoni har langt fra været den succes, som Tele2 havde håbet på i Danmark. Selskabet skyder skylden på det tvungne dobbeltabonnement hos TDC. Samtidig har en router fra producenten Zyxel givet voldsomme tekniske problemer.

De danske fastnetkunder har ikke haft så travlt med opsige deres telefonabonnement til fordel for bredbåndstelefoni, som Tele2 havde håbet.

Teleselskabet lancerede i august produktet Talk2net, som gør det muligt at bruge sin traditionelle fastnettelefon til at ringe ubegrænset via nettet til andre fastnettelefoner for 99 kroner om måneden.

En stor del af besparelsen går dog tabt for mange kunder, fordi de ikke har mulighed for at droppe deres fastnetabonnement, men fortsat skal betale for en såkaldt bærelinje til TDC.

- Vi lavede en undersøgelsen hos Megafon, og alle svarede, at de ville skifte på grund af billigere telefoni. Men hvis det ikke bliver billigere, hvorfor så gøre det? Det skal være prisen, der skal drive det her, siger Thomas Nistrup, markedsdirektør for Tele2.

Ifølge Computerworld Onlines oplysninger har Tele2 knap rundet de 1.000 kunder, og det sætter selskabet efter konkurrenter som Cybercity, Telsome, Musimi og Goip.

Problemer med Zyxel-router

Også på den tekniske side er Tele2 løbet ind i problemet, og specielt en enkelt router fra producenten Zyxel har givet problemer.

Mange af Cybercitys kunder har routeren - en Zyxel 650 - og de, som har købt Tele2's produkt til bredbåndstelefoni, har ikke været i stand til at få hul igennem.

- Specielt i begyndelsen var det et problem, og den router har stået for cirka en tredjedel af alle vores tekniske problemer, forklarer Thomas Nistrup.

Tele2-kunderne er ikke de eneste, der har haft problemer. Også debatforummet på Musimi.dk - en af pionererne inden for bredbåndstelefoni i Danmark - er fyldt med indlæg, som beretter om problemer med routeren.

Cybercity lagde dog allerede i marts en opdatering til routeren på selskabets hjemmeside.

Brugerne skal opdatere

Ifølge Cybercitys tekniske direktør, Jesper Hansen, bestod problemet i, at indstillingen SIP - en standard, der bruges til IP-telefoni - ikke som standard var slået til i routeren.

Dertil kommer, at brugerne selv skal slå endnu en indstilling til i routeren, så den er klar til IP-telefoni.

- Hvis andre firmaer ønsker at sælge en ydelse til mine kunder, som kræver noget bestemt, så mener jeg, at vi har været tidligt ude og været gode til at fortælle, hvad man skal gøre, forklarer Jesper Hansen.

Problemet med routeren er bare et af mange tegn på, at billig telefoni via internettet trods et lille gennembrud i 2004 langt fra er modent og klar til den almindelige gennemsnitsdansker.

Også hos Tele2 har man oplevet, at kunderne har haft brug for hjælp til at få tingene til at køre.

- Der er ingen tvivl om, at hvis det her skal bredes ud til en million husstande, så kommer der altså nogle serviceopkald igennem. Det tror jeg, at de små selskaber bliver meget overraskede over, siger Thomas Nistrup.

TDC havde lovet at komme på gaden med bredbåndstelefoni til privatkunder inden nytår, men de planer er foreløbig udskudt til første halvdel af 2005.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere