Google slår bremsen i for annoncekaos

Et voksende kaos af søgerelaterede annoncer får nu Google til at sætte en stopper for tilknyttede personer, der kæmper om at sælge de samme produkter. Det kan blandt andet ramme den danske komiker Henrik Bruhn, der ellers ville score millioner på konceptet.

Nye regler fra Google betyder, at brugerne fremover slipper for et hav af annoncer for det samme firmas produkter, når de søger på søgemaskinen.

Det betyder, at det er slut med eksempelvis 150 annoncer for det samme flyselskab, når man søger efter ordet "flybillet".

Årsagen til de nye regler for Googles annonceprogram Adwords er stigende konkurrence inden for såkaldte affiliates - det vil sige folk, der annoncerer for andre firmaers produkter og får en del af indtægterne ved salget.

Google har nu ændret reglerne, så der kun vises én annonce, selvom mange forskellige har betalt for annoncer, der henviser til den samme adresse på internettet.

- Det er med til at rydde lidt op i annoncehelvedet på Google, men der er helt sikkert nogen, der kommer til at brænde fingrene på det, siger Rasmus Sørensen, der er søgemaskinespecialist i det danske firma Notabene.

Umiddelbart kan det virke som et underligt træk fra børsnoterede Google, fordi selskabet nu skræmmer en del af de kunder væk, som gennem Adwords sikrer en solid indtjening og skyhøje aktiekurser.

Rasmus Sørensen mener dog, at det giver god mening, fordi Google har haft store problemer med blandt andet beskyttede varemærker i forbindelse med Adwords-programmet.

- Google slipper for en masse bøvl med at have en masse annoncører, som byder på de samme produkter, og så giver det plads til flere annoncører, siger han.

Ud over Notabene har danske firmaer som Netpointers, Traceworks og Danmark Online set store indtjeningsmuligheder i at hjælpe firmaer med at optimere brugen af Google, men ifølge Rasmus Sørensen bliver de kommercielle firmaer ikke ramt af de nye regler.

- Vi er typisk ikke affiliates. Vi håndterer kampagnerne for det firma, som i bund og grund sælger produkterne, så for vores vedkommende betyder det ikke noget, fortæller han.

I stedet bliver det mennesker som den danske komiker Henrik Bruhn, der kan blive ramt på pengepungen.

Computerworld Online beskrev i oktober, hvordan han ville tjene millioner på et kursus, der underviser folk i brugen af Googles Adwords-program.

Konceptet var, at folk kunne få store kommissionsindtægter ved at fungere som mellemmænd og selv købe annoncer på Google.

Det er der nu sat en effektiv stopper på, fordi søgemaskinen altså fremover kun viser én annonce for hvert firma per søgeord.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Business Cloud Engineer

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    SAP Arkitekt

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S