Distributøren K.E. Media med base i Brabrand ved Århus er i gang med at udnytte sin position som en af Nordens største spildistributører til også at blive et af Europas førende spilforlag inden for børnespil.
Platformen er Nintendos håndholdte Game Boy Advance, og de to første spil er allerede på gaden med stor succes, mens 17 andre spil skal sendes på gaden i år.
Koncernen har investeret alene fem millioner kroner i at købe licensrettigheder til kendte figurer som Garfield, og det samlede budget løber op imod 20 millioner kroner, når også udviklingsomkostningerne regnes med.
- Det er noget, vi har troet benhårdt på, og de titler, vi har lanceret, har været en god succes - også kommercielt. Vi har investeret ret tungt i licenser. Det er et marked, hvor man bestemt ikke får noget forærende, siger Henrik Mathiasen.
Familieejet koncern
Han er medejer af K.E. Mathiasen, som er en dansk familieejet virksomhed stiftet i 1963. Samtidig er han chef for divisionen K.E. Media, der er en af Nordens største distributører af spil til både Playstation, Xbox, pc og Game Boy Advance.
Distributionen af spil sendte sidste år en omsætning i størrelsesordenen 170 millioner kroner til Brabrand.
Nu har koncernen taget et henlagt anpartsselskab i brug, som er omdøbt The Game Factory og fremover skal vokse sig til at blive et stort spilforlag, der selv udvikler og udgiver børnespil.
De første to spil bygget på figurerne Morten Skildpadde og Garfield kom på gaden sidste år med stor succes, og 17 nye spil skal altså følge op på den succes i år.
Solgte 30.000 i Frankrig
Alene på hovedmarkedet Frankrig solgte skildpadden Morten - i andre lande kendt som Franklin the Turtle - 30.000 eksemplarer til en pris på mellem 300 og 400 kroner. Det giver en omsætning i butikkerne på op mod 12 millioner kroner.
- Frankrig var det største territorium, og der var det en top fem-titel hele året igennem. Det var så stor en succes, at vi har valgt at lave en opfølger både til Game Boy Advance og Playstation 2, siger Henrik Mathiasen.
Selve udviklingen af spillene har The Game Factory lagt ud af huset.
- Vi arbejder sammen med et par franske og engelske udviklere, men det er vigtigt for os også at beholde noget i Danmark. I betragtning af, at vi har 17 produktioner, så er det dog ikke muligt at holde det hele i Danmark, fortæller Henrik Mathiasen.
To danske udviklere
I Danmark har både Media Mobsters - kendt for pc-spillet Gangland - og det mere anonyme Interactive Vision i Silkeborg fået ordrer på at udvikle spil.
Nogle udviklere får et engangsbeløb for at udvikle spillet til The Game Factory, mens andre tager en del af risikoen og får et mindre kontantbeløb. Til gengæld er de sikret royalties afhængig af spillets salgssucces.
Netop succes med salg har været K.E. Medias væsentligste argument for at gå ind og agere spilforlag og selv stå for udviklingen af børnespil.
- Vi har selvfølgelig en erfaring igennem snart 15 år, hvor vi har set branchen både fra distributions- og detailsiden, og vi har fået en meget god fornemmelse for med det samme at kunne sige, om et produkt er salgbart, siger Henrik Mathiasen.
Kendte varemærker
Han peger samtidig på, at koncernen har kunnet udnytte sine forbindelser til rettighedshavere over hele verden, når der skulle indkøbes licensrettigheder til de figurer, der optræder i spillene.
Ambitionen er at blive blandt de fem største i Europa inden for børnespil, og det skal blandt andet et nyoprettet europæisk salgskontor i England hjælpe med.
The Game Factory har samtidig øjnene på Nintendos nye håndholdte spilkonsol, Nintendo DS, der afløser Game Boy Advance, men endnu ikke er kommet på markedet i Danmark.
K.E. Mathiasens satsning på The Game Factory og Game Boy-spil kommer samtidig med, at et andet dansk firma, Nordisk Film Interactive, vil etablere sig som spilforlag. Nordisk Film satser med kendte varemærker på samme koncept som K.E. Media, men platformen er i stedet mobiltelefoner.