LCD-indtjening skyllet væk af prisfald

Verdens næststørste leverandør af LCD-skærme (liquid crystal display), LG Philips, oplevede et skarpt fald i overskuddet i det seneste kvartal på grund af det markante prisfald, som markedet for fladskærme har oplevet.

Verdens producenter af fladskærme har overvurderet forbrugernes lyst og evne til at købe de smarte LCD-skærme, og det skærer nu en ordentlig bid af overskuddet. Det skriver Reuters.

Sydkoreanske LG Philips, som konkurrerer med markedslederen Samsung Electronics om fladskærmskunderne, fik et overskud på 35 milliarder koreanske won (193 millioner kroner) i det seneste kvartal sammenlignet med et overskud på hele tre milliarder kroner i samme periode året før.

Trods faldet på 93 procent i overskuddet havde aktieanalytikere og investorer været temmelig pessimistiske inden tallenes offentliggørelse mandag. De havde regnet med underskud.

I løbet af fjerde kvartal har overskudsproduktion tynget priserne på LCD-skærme ned med hele 20 procent.

LG Philips er Sydkoreas sjettestørste noterede selskab og har en markedsværdi på godt 78 milliarder kroner.

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Himsa II K/S

    Medarbejder til ordrehåndtering

    Københavnsområdet

    Erhvervsakademi København

    Specialist med fokus på GDPR og informationssikkerhed (fuldtid)

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Forretningsrepræsentant med flair for it, digitalisering og processer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job