Sonofon taber 324 mio. trods kundevækst

Nedturen fortsætter for mobilselskabet Sonofon, som i 2004 fik et underskud på 324 millioner kroner. Blandt andet opkøbet af CBB Mobil var med til at sikre 276.000 nye kunder, men den hårde konkurrence koster på bundlinjen hos det norskejede mobilselskab.

En tilstrømning af kunder kunne ikke forhindre et stort milliontab i Sonofon, der i 2004 fik et underskud på 324 millioner kroner. Nettoomsætningen endte på knap 4,4 milliarder kroner.

Store underskud i den danske mobilbranche er ikke usædvanligt, men det rammer hårdt hos Sonofon, der i flere år gik mod strømmen og tjente masser af penge.

Sonofon købte i april discount-selskabet CBB Mobil for 130 millioner kroner, og det har det været med til at øge det samlede kundetal med 276.000 til i alt knap 1,3 millioner kunder.

Problemet for Sonofon er dog, at mobilbranchens vigtigste indikator, ARPU - omsætningen per kunde per måned - fortsætter med at falde, så den i fjerde kvartal lå på 224 kroner.

I tredje kvartal 2003 var Sonofons ARPU på 308 kroner.

Ifølge Sonofon skyldes det store underskud i 2004 dels den hårde konkurrence på det danske mobilmarked, dels omstruktureringer, fordi ejeren Telenor er ved at opbygge en ny nordisk mobilorganisation.

Blandt andet en fyringsrunde i oktober gav engangsomkostninger. Alligevel er Sonofons daglige leder, nordmanden Jan Edvard Thygesen, ikke tilfreds med resultatet.

- Vi er ikke tilfredse med det på nogen som helst måde. Omkostningerne til at skaffe nye kunder og markedsføring har været større, end vi regnede med, siger han.

Han forventer dog, at Sonofon har opnået besparelser, som vil slå igennem på indtjeningen i år.

Underskuddet rammer også den norske ejer, Telenor, der allerede i sidste uge skar to milliarder kroner af værdien på Sonofon. Det bringer de samlede afskrivninger op på 10 milliarder kroner.

Uenighed om strategien for Sonofon fik i januar administrerende direktør Steen Jespersen til at forlade selskabet efter mindre end fire måneder på posten. Jan Edvard Thygesen har overtaget den post midlertidigt og fortæller, at der stadigt går nogle måneder, før en ny chef er på plads.

Sonofon står derfor over flere store udfordringer i den kommende tid. Selskabet skal både en finde en ny topchef og desuden byde på den 3G-licens, som blev tilovers, da Telia købte Orange.

Annonceindlæg fra 7N A/S

7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil