Dansk bredbåndstelefoni klar til gratis tale

Telefonikunder hos de danske selskaber Musimi.dk og Redspot kan fremover ringe til hinanden og cirka 100 millioner andre numre uden at overveje, om personen i den anden ende også bruger bredbåndstelefoni. Det sker, efter den tyske tjeneste E164.info officielt er gået i luften.

Efter et halvt års test er den tyske tjeneste E164.info officielt gået i luften med en database med 100 millioner numre fra brugere af bredbåndstelefoni. En database, som fremover skal forhindre dyre opkald via det offentlige fastnet.

Tjenesten skal først og fremmest løse det problem, at kunderne hos forskellige udbydere af bredbåndstelefoni i dag betaler for at sende opkald via fastnettet, selvom det i princippet er unødvendigt, fordi opkaldene kan sendes over internettet.

Den tyske tjeneste løser problemet med en central database, hvor selskaberne, før opkaldet foretages, kan se, om et telefonnummer tilhører en person, der bruger bredbåndstelefoni.

De danske selskaber Musimi.dk og Redspot har været med i testfasen, og flere udbydere i Danmark melder om interesse, efter tjenesten officielt er gået i luften.

Slipper for forvalgskode

Hidtil har flere af de danske udbydere gjort det gratis at ringe til hinanden, men det har krævet at kunderne kendte til muligheden og indtastede en bestemt kode før telefonnumret. Det er ikke nødvendigt med E164.info-tjenesten.

Hos Viborg-selskabet Telefin er administrerende direktør Hans Henrik Andresen i gang med at overveje brug af den tyske tjeneste.

- Jeg kan ikke se, hvorfor kunderne skal betale for at ringe til andre IP-udbydere, men jeg ville ikke have, at man skulle bruge en obskur kode for at ringe til et andet IP-firma, siger han.

Firmaet bag E164.info blev stiftet af to tyskere i 1998, og de har til den officielle lancering overbevist 14 udbydere i otte lande om at bidrage med numre til databasen.

E164.info er en såkaldt ENUM-tjeneste, der benytter åbne internetstandarder til at sende opkald fra forskellige udbydere af bredbåndstelefoni videre til hinanden, også kaldet peering.

Forskellig tilgang

De to danskere deltagere, Musimi.dk og Redspot, bruger dog en forskellig tilgang.

Hos Musimi.dk skal man i første omgang således fortsat taste tre nuller foran telefonnummeret for at sende opkaldet over nettet i stedet for via fastnettet.

- Det er ganske simpelt af den grund, at vi gerne vil have mulighed for stadig at sende det over fastnettet. Der kan fortsat være tekniske problemer, siger stifter Jens Davidsen.

Hos Redspot skal man derimod ikke overveje om den, man ringer til, også bruger bredbåndstelefoni, når man taster nummeret ind.

Her er administrerende direktør Aksel Lykke Paulsen glad for tjenesten, selvom de fleste danske selskaber mangler at gå med.

- Generelt er mange af de andre slet ikke interesserede i nogen form for peering, fordi de helst vil tjene på minutterne og sende så mange opkald som muligt ud på det offentlige telefonnet for at tjene penge, siger han.

Flere ENUM-tjenester

E164.info er blot en af flere konkurrerende ENUM-tjenester, og hos Redspot slår man derfor også op i databaser fra ARPA og E164.org, før man sender opkaldet videre.

ARPA driver det officielle ENUM-træ, og her forsøger det statsejede it-firma Uni-C for tiden at få love til at drive den danske navneserver.

Et år efter den første henvendelse mangler chefkonsulent Frode Greisen dog fortsat at få svar fra Videnskabsministeriet, og han frygter, at det private marked får et stort forspring, hvis ikke der snart sker noget.

- Det er helt klart, at hvis regeringerne ikke tager fat på at gå videre med det her, så kommer der private initiativer, hvor private udbydere af IP-telefonnumre går videre, siger Frode Greisen.

Han lægger vægt på, at en ENUM-tjeneste ikke kun kan bruges til IP-telefoni, men også en lang række andre tjenester i forhold til telefonnumre.

Både Redspot og Musimi.dk melder sig klar til at bruge ARPA's ENUM-tjeneste, hvis Uni-C får den op at køre.

Relevant link

ENUM-tjenesten E164.info

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Folkekirkens Nødhjælp

ERP IT System Owner

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead End User Services

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Consultant

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job