Danskere sælger flybilletter via fup-websites

Det danske internetfirma Next Level Internet har brugt falske websites til at formidle salg af flybilletter fra SAS og Sterling uden flyselskabernes viden. De falske sites blev brugt til at narre søgemaskinerne og indsamle data om brugeradfærden.

Salget af flybilletter over nettet er eksploderet gennem de seneste år, og det samme er kampen om at fremstå bedst og billigst i søgemaskinerne, hvor mange danskere finder deres rejse.

Den kamp har det lille internetfirma Next Level Internet fra Værløse blandet sig i ved at sælge flybilletter til SAS og Sterling gennem falske websites.

Internetfirmaet har brugt siderne billige-rejser.dk og billige-flybilletter.dk som lokkemad for søgemaskinerne, mens script-sproget Javascript er brugt til at sende internetbrugerne videre til enten SAS eller Sterling uden deres vidende.

Siderne deaktiveret

En søgning på "flybilletter prag" sender i dag Værløse-firmaets to falske websites helt til tops i søgeresultaterne hos MSN Search.

Efter Computerworld Online kontaktede Next Level Internet, har selskabet deaktiveret de to websites, så mange danskere på jagt efter billige flybilletter i dag havner på selskabets side.

Her har firmaet i løbet af fredagen indsat links til en række flyselskaber.

- Domænerne er købt ind for at lave rejseportaler. For at folk ikke skal gå forgæves, er der lagt link op til forskellige flyselskaber, for vi har ikke intentioner om at lave noget, man ikke må, siger salgs- og marketingdirektør Kim Warrer Sørensen.

Indsamler data

Ifølge ham har formålet været at samle data om, hvordan brugerne søger efter rejser på nettet, med henblik på de rejseportaler, som selskabet vil skabe.

Next Level Internet har tidligere hjulpet SAS med søgemaskineoptimering, men har ikke længere flyselskabet som kunde.

Selskabet har samtidig i andre sammenhænge en aftale med annoncetjenesten Tradedoubler, hvor det giver 50 kroner, hver gang der skaffes en kunde til flyselskabet Sterling.

Kim Warrer Sørensen afviser dog, at Next Level Internet har tjent penge på at sende kunderne videre til SAS og Sterling.

- Formålet var, at brugerne skulle komme et eller andet sted hen. Vi laver statistik over, hvor mange ord brugerne bruger i deres søgninger; et begreb, der hedder kombinatorik, siger han.

Søgemaskineoptimering er et af forretningsområderne hos Next Level Internet, der har seks ansatte i Danmark og to i Spanien.

Links på kryds og tværs

Midlet til de gode placeringer i søgemaskinerne er hundredevis af sider, der linker til hinanden på kryds og tværs og indeholder utallige kombinationer af ordene "billig" og "flybillet" samt navnene på byer og selskaber.

Blandt andet SAS' lavprisvaremærke Snowflake optræder mange steder på siderne.

Brugerne ser dog aldrig siderne, for de sendes i stedet videre et andet sted hen på nettet, når de klikker. Next Level Internet ønsker ikke at oplyse, hvor meget trafik der har været på siderne.

Metoden kendes også som doorway-sider eller informationssider og kan hos blandt andet Google føre til udelukkelse fra søgemaskinen.

Man kan fortsat finde Next Level Internets sider, hvis man søger efter "flybilletter prag" på MSN Search, slår javascript fra i sin browser og ser Microsofts gemte version af siden, den såkaldte cache.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Sterling eller SAS.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Netcompany A/S

Erfaren Linux Operations Engineer

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Sektionschef til Enterprise Arkitektur i Forsvaret på Østerbro

Københavnsområdet

Erhvervsakademi Aarhus

Underviser til datamatikeruddannelsen

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S