Salget af flybilletter over nettet er eksploderet gennem de seneste år, og det samme er kampen om at fremstå bedst og billigst i søgemaskinerne, hvor mange danskere finder deres rejse.
Den kamp har det lille internetfirma Next Level Internet fra Værløse blandet sig i ved at sælge flybilletter til SAS og Sterling gennem falske websites.
Internetfirmaet har brugt siderne billige-rejser.dk og billige-flybilletter.dk som lokkemad for søgemaskinerne, mens script-sproget Javascript er brugt til at sende internetbrugerne videre til enten SAS eller Sterling uden deres vidende.
Siderne deaktiveret
En søgning på "flybilletter prag" sender i dag Værløse-firmaets to falske websites helt til tops i søgeresultaterne hos MSN Search.
Efter Computerworld Online kontaktede Next Level Internet, har selskabet deaktiveret de to websites, så mange danskere på jagt efter billige flybilletter i dag havner på selskabets side.
Her har firmaet i løbet af fredagen indsat links til en række flyselskaber.
- Domænerne er købt ind for at lave rejseportaler. For at folk ikke skal gå forgæves, er der lagt link op til forskellige flyselskaber, for vi har ikke intentioner om at lave noget, man ikke må, siger salgs- og marketingdirektør Kim Warrer Sørensen.
Indsamler data
Ifølge ham har formålet været at samle data om, hvordan brugerne søger efter rejser på nettet, med henblik på de rejseportaler, som selskabet vil skabe.
Next Level Internet har tidligere hjulpet SAS med søgemaskineoptimering, men har ikke længere flyselskabet som kunde.
Selskabet har samtidig i andre sammenhænge en aftale med annoncetjenesten Tradedoubler, hvor det giver 50 kroner, hver gang der skaffes en kunde til flyselskabet Sterling.
Kim Warrer Sørensen afviser dog, at Next Level Internet har tjent penge på at sende kunderne videre til SAS og Sterling.
- Formålet var, at brugerne skulle komme et eller andet sted hen. Vi laver statistik over, hvor mange ord brugerne bruger i deres søgninger; et begreb, der hedder kombinatorik, siger han.
Søgemaskineoptimering er et af forretningsområderne hos Next Level Internet, der har seks ansatte i Danmark og to i Spanien.
Links på kryds og tværs
Midlet til de gode placeringer i søgemaskinerne er hundredevis af sider, der linker til hinanden på kryds og tværs og indeholder utallige kombinationer af ordene "billig" og "flybillet" samt navnene på byer og selskaber.
Blandt andet SAS' lavprisvaremærke Snowflake optræder mange steder på siderne.
Brugerne ser dog aldrig siderne, for de sendes i stedet videre et andet sted hen på nettet, når de klikker. Next Level Internet ønsker ikke at oplyse, hvor meget trafik der har været på siderne.
Metoden kendes også som doorway-sider eller informationssider og kan hos blandt andet Google føre til udelukkelse fra søgemaskinen.
Man kan fortsat finde Next Level Internets sider, hvis man søger efter "flybilletter prag" på MSN Search, slår javascript fra i sin browser og ser Microsofts gemte version af siden, den såkaldte cache.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Sterling eller SAS.