Mobildistributøren Comitel splitter firmaet op, så det fremover kommer til at bestå af en række selvstændige aktieselskaber, der hver især kommer til at operere inden for et forretningsområde.
Med opsplitningen håber ejer og direktør i moderselskabet Comitel Holding, Peer Kølendorf, at kunne høste resultatmæssige frugter.
Han har indsat de hidtidige afdelingsledere af de fire enheder som administrerende direktører.
- Der er jo en psykologisk effekt ved at overdrage mere ansvar til de pågældende direktører, som nok vil være mere opmærksomme på deres egen bundlinie end hidtil. Det vil forhåbentlig have en positiv effekt, siger Peer Kølendorf.
Udvikling eller afvikling
Han sidder nu tilbage som administrerende direktør i Comitel Holding, der ejer samtlige de fire datterselskaber.
Som direktør i moderselskabet skubber han dermed ansvaret for den daglige drift af datterselskaberne videre til de ny-udnævnte direktører.
- Det var jo blevet sådan, at jeg ikke kunne sidde med alle de ting på én gang. Jeg er jo ikke sådan én, der spiller golf. Det er for kedeligt. Jeg er entreprenør, og opsplitningen giver mig friere hænder til at kigge på andre ting. Er der ikke udvikling, er der afvikling, som vi siger her på stedet, siger Peer Kølendorf.
De fire datterselskaber er Comitel Consumer Electronics, Radio Systems, International og Management.
Sidstnævnte skal levere logistiske og administrative løsninger til de øvrige tre selskaber. Og det kommer til at ske på konkurrencemæssige vilkår, understreger Peer Kølendorf.
- Datterselskaberne skal da skifte leverandør, hvis andre end Comitel Management kan gøre det bedre og billigere, siger Peer Kølendorf.
Tre-fire bolde i luften
Comitel Holding solgte i efteråret 2004 selskabet SMS til norske Schibsted Mobile. Siden har det været småt med de entreprenante resultater, men Peer Kølendorf føler sig dog sikker på, at det kun er et spørgsmål om tid.
- Vi har både herhjemme og i udlandet hele tiden tre-fire bolde i luften, som kan blive til noget. Indtil videre har vi kasseret det hele, men der skal nok dukke noget op, siger Peer Kølendorf.
Han regner med, at det under alle omstændigheder bliver "et eller andet" inden for telekommunikation, hvor Comitel har både netværk og branchekendskab.
- Man skal nok ikke regne med, at vi begynder at sælge dybfrosne fisk og begynder at dumme os i andre brancher, siger han.