Microsoft tvinger CBB til at lukke Messenger

Mere end 10.000 kunder hos mobilselskabet CBB Mobil mister i dag muligheden for at bruge en mobil udgave af Microsofts beskedtjeneste Messenger. Microsoft har tvunget CBB Mobil til at droppe tjenesten. CBB's direktør mener, at Microsoft forsøger at skabe et nyt monopol.

Trods stor succes med en mobil udgave af Microsofts beskedtjeneste Messenger må CBB Mobil nu droppe tjenesten. Det oplyser mobilselskabet i en pressemeddelelse.

Det sker efter pres fra Microsoft, som ifølge CBB Mobils administrerende direktør, Teddy Søgaard Pedersen, har truet med bål og brand, fordi softwaregiganten selv er i gang med at udvikle et lignende program.

- Deres argumentation har blandt andet været noget tågesnak om, at de var bange for sikkerheden. I virkeligheden dækker det i mine øjne over, at Microsoft ikke længere har nok i at eje hele pc-markedet, men også vil monopolisere mobilmarkedet, udtaler han.

Microsofts pres på CBB Mobil kommer efter, at Computerworld Online tidligere på ugen beskrev den succes, mobilselskabet har haft med tjenesten. En succes, som endda overraskede konkurrenten Telmore.

Kort herefter tog Microsoft kontakt til CBB Mobil.

Slut med mobil Messenger

Det betyder, at det allerede i dag er slut med at få adgang til Microsofts Messenger via tjenesten, der fra mobiltelefonen gør det muligt at chatte med folk, som bruger Messenger-programmet på deres pc.

CBB-kunderne kan nu kun koble sig op til andre beskedtjenester end Microsofts.

Microsofts Messenger bruges på pc'en af mere end en million danskere, og over 10.000 af CBB Mobils kunder har hentet den nødvendige applikation fra mobilselskabets hjemmeside.

Problemet er dog, at CBB Mobil ikke har nogen aftale med Microsoft, men blot bruger en applikation fra en underleverandør, som kobler sig op mod Microsofts server.

Ifølge Teddy Søgaard Pedersen er Microsoft selv i gang med at udvikle en lignende applikation, og det ser han som årsagen for, at selskabet vil stoppe CBB's tjeneste.

- Jeg er bare bange for, at der dels kommer til at gå en rum tid, inden produktet bliver tilgængeligt, dels at det bliver voldsomt dyrt for kunderne at benytte, siger han.

Microsoft dyrere

CBB Mobil har taget ni øre for at sende en besked, mens det har været gratis at modtage. Microsoft har hidtil haft en mobil Messenger-tjeneste, der fungerede via SMS, og her koster det en krone at modtage en besked.

Teddy Søgaard Pedersen håber, at CBB Mobil gennem drøftelser med Microsoft senere vil være i stand til at koble op mod softwaregigantens beskedtjeneste. I mellemtiden vil mobilselskabet fortsætte med selv at udvikle sin mobile beskedtjeneste.

- Jeg havde aldrig i min vildeste fantasi forestillet mig, at Microsoft ville stille sig hindrende i vejen for et lille firma, der med egne midler markedsfører deres produkt og dermed stimulerer omsætningen, siger CBB-direktøren.

Han har tidligere oplyst til Computerworld, at mobilselskabet har brugt et større beløb på at markedsføre den mobile Messenger.

De danske mobilbrugere har uanset selskab fortsat muligheden for selv at gå på nettet og finde en Java-applikation, som tillader brug af Messenger på mobilen. Flere af disse applikationer er gratis, men kræver teknisk indsigt at sætte op på telefonen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere