Spilselskabet Blizzard har sat hårdt ind mod mere end 1.000 deltagere i onlinespillet World of Warcraft.
Spillerne er blevet udelukket, fordi de brugte al deres tid på at samle virtuelt guld, en disciplin også kendt som "gold farming".
Efterfølgende solgte de det virtuelle guld for rigtige penge, blandt andet på netauktioner. Et lignende fænomen kendes fra andre onlinespil som for eksempel Everquest.
Blizzard oplyser om udelukkelsen af spillerne i et indlæg på et debatforum.
- Vi tolerer ikke den slags handlinger og vil slå hårdt ned, da de er mod vores politik og skader spiløkonomien som helhed, skriver en Blizzard-ansat.
Udelukkelsen er endnu et eksempel på, at grænsen mellem virkelige og virtuelle penge ofte er flydende i de store spilverdener online.
En australsk mand betalte sidste år 147.000 kroner for en virtuel skatteø i onlinespillet Project Entropia. Investeringen vil han tjene hjem ved at inddrive skat på øen.
World of Warcraft blev efter en lang test-periode frigivet i februar, hvor det blev revet af hylderne verden over. Spillet er hurtigt på vej til at blive det største spil i genren MMORPG (Massively Multiplayer Online Role Playing Game).
Også mange danskere deltager i spillet, hvor det koster et fast månedligt beløb på cirka 85 kroner at deltage.