Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon / Computerworld)

Prøvekørt: Tesla og tyskerne skal passe på den mægtige Xpeng G9

Kinesiske Xpeng går i kødet på nogle af de bedste elbiler som Tesla og tyskerne kan præstere med sit overraskende effektive og lækre G9-flagskib.

Det er sjældent, at man kan få det hele i denne verden.

Luksus, fart, højteknologi og plads til overkommelige priser er lidt af en sjældenhed, særlig i automobil forstand.

Alligevel er Xpengs nye flagskib, den mægtige G9’er, et godt bud på en bil, der kan levere det hele til priser, der debuterer under den halve million.

Alene efter nogle timers trillen omkring i bilen står det lysende klart: Xpeng G9 er nok den bedste bil, som vi har set fra Kina til dato.

Velskabt sag

Skindet bedrager lidt hos Xpeng G9. Bilen er nemlig en størrelse større end både det ydre og prisen antyder.

Den er bare større, end den ser ud, og sel vom den prismæssigt flirter med opgraderede versioner af Audi Q4 E-tron eller Tesla Model Y har vi at gøre med en elbil, hvis dimensioner er i liga med Audi Q8 E-tron, BMW iX, Mercedes EQE SUV eller Polestar3.

Altså biler, der er omkring halvanden gange dyrere og som generelt sigter højere, når det angår plads og luksus ombord.

Det afspejler sig naturligvis i pladsen ombord, hvor der inde i det 4,9 meter lange og 1,93 meter brede korpus er glimrende med plads både foran og særligt ved den bagerste sidderække.

Dertil kommer 660 liters plads til bagage bagpå og 70 liters bonusplads under en frunk. Er det ikke nok, kan der trækkes 1.500 kilo på en eventuel krog.

Let sværvægter

På teknikbladet springer det i øjnene, at bilen med det store batteri kun vejer 2,21 ton – det er et Steinway-flygel mindre end hvad en tilsvarende BMW, Polestar 3 eller Audi Q8 slæber på, og det giver kontante og konstante fordele, både når det gælder køreoplevelse og strømforbrug – men det kommer vi til.

Til trods for sin relativt beskedne vægt, er der ikke sparet på komfort og materialer.

Faktisk er der bløde behagelige læderflader at finde, for eksempel omkring ratstammen, som selv tyske luksusproducenter overser.

Panoramaglastag, kabinelys, softclose-døre og dobbelt 15” infotainmentsystem (altså en bonusskærm til forsædepassageren) er også at finde her – alt sammen endda fra basisversionen af.

I den opgraderede Performance-version med over 500 hestekræfter, adaptiv undervogn, 21” fælge, firhjulstræk og en Premium-pakke (med glimrende lyd fra Dynaudio, ekstra lændestøtte og massagesæder både foran og bagpå) er man utrolig godt rullende – sæderne fortjener også ros for at have glimrende fat om undertegnedes popo.

Det eneste, som jeg reelt savner ombord, er muligheden for at parre mobilens Apple Carplay eller Googles Android Auto for at spejle telefonens indhold og apps.

Det ligger heller ikke på tegnebrættet ifølge Xpeng, hvor filosofien er at satse på ens eget økosystem af Android-baserede apps.

Jeg mindes nu kinesiske Huaweis uheldige exit fra det danske mobilmarked og frygter lidt, at der er en skare af brugere derude, som nu tvinges fra skærmen over til bedagede bluetooth, hvis de vil have deres foretrukne streaming-tjeneste, navigations lydbogs- eller radio-app i spil.

Rekordholder

Et er dog kabinens fortræffeligheder, noget andet er de tekniske færdigheder.

Og her kan Xpeng kalde sig for klasseledende, når det gælder den altafgørende opladningsdisciplin. Her loves op til 300 kw, men i praksis leveres endda lidt mere.

Det er omkring 20 procent mere end de regerende mestre i disciplinen Porsche Taycan og Audi E-tron GT.

Det klassiske 10 til 80 procents opladningsstop kan altså klares på under 20 minutter. Batteriet er endda af identisk størrelse – godt 93 kWh netto i Long Range og Performance-versionen af G9.

Hvad der overrasker mig mest, er at forbruget også er på linje med de markant mindre og mere aerodynamiske sportsvogne.

G9 er da også en tand lettere, hvilket beviser, hvor afgørende vægten er for forbruget.

Ved artig motorvejskørsel omkring de 110 i timen lå forbruget mellem 200 og 220 watt per kilometer, mens der først blev rundet de 250 watt ved 130 i timen.

Det var vel at mærke med den 110 kilo tungere performance-variant med 551 hestekræfter, all-wheel drive og 21” fælge.

Med en nænsom fod på gaspedalen tror jeg godt, at at ’Long Range’-versionen kan runde de 450 kilometer på motorvejen og endda lidt til ved optimale forhold.

På mere snoede veje kom den adaptive undervogn og de 550 heste på arbejde.

Her veksler den adaptive styring og de forskellige dynamiske indstillinger mellem at gøre bilen letkørt og udramatisk, til en noget mere ilter, men aldrig decideret fandenivoldske.

Den er, trods alt, en stor familiebil, selv om Performance-udgaven kan ræse fra 0-100 på under fire sekunder.

Xpeng G9’s evner som landevejskrydser virker overordnet set imponerende, men med det væsentlige aber dabei, som hidtil har plaget min oplevelse med Xpengs biler til dato: Assistent-systemerne.

Hvor jeg efter bare kort tid med tidligere versioner af P5 og P7 fik nok af et overmåde kontrollerende og formanende assistentsystemer, er dagens G9’er noget mere tilbageholdende med at brokke sig over min kørsel – fordi her kan systemerne i det mindste slås fra.

Softwaren i testbilen er stadig ufærdig, hvorfor det ikke er muligt at teste den side af livet med Xpeng, men den skulle være færdigbagt og fintunet til mere europæiske præferencer, når G9 lander hos køberne til efteråret, lover Xpeng Danmark.

Et plus er desuden, at opdateringer her sendes ’OTA’ og altså ikke kræver noget besøg hos nogen tekniker eller servicecenter.

Tesla og tyskerne skal passe på

Det har længe lydt faretruende, at de kinesiske biler kommer, og at de snart vil vende op og ned på det bilmarked, som vi kender i dag.

Indtil videre har det dog været Tesla, der definerer og dikterer, hvad en elbil skal byde på og hvad en elbil skal koste.

Med Xpeng G9 ser vi dog det første reelle bud på en kinesisk elbil, som i ambitioner, evner og kvalitet bør give de etablerede spillere - heriblandt Tesla - noget at frygte.

Xpeng G9 er kort sagt en glimrende bil til tilbudspriser fra 480.000 kroner, noget som de danske bilkøbere plejer at kvittere for. Long Range og Performance skal der spenderes henholdsvis 70.000 og 120.000 ekstra for.

Tilbuddet rundes samtidig af, at Xpeng tilbyder syv års, eller 160.000 kilometers garanti, samt et rullende service-værksted, hvilket bør give ro hvad angår langtidsholdbarheden af tilbuddet.


Loading ikon