Googles nye AI kommer går i krig med ChatGPT: Afprøves lige nu gratis af udvalgte virksomheder

Flere informationer om Googles nye AI-teknologi kom frem ved Googles store I/O-udviklermesse i Californien. AI-teknologien vil være en kritisk del hos virksomheder.

Artikel top billede

(Foto: Google PR)

Når vi bestiller mad i drive-in, når tøjproducenterne markedsfører sine nyeste kollektioner, når virksomhederne udkommer med finansielle rapporter, og når vi bruger chatrobotter.

Det er nogle af eksemplerne på relativt normale hverdagsrutiner, vi oplever og bruger, der snart kan komme fra ét og samme sted: Googles AI.

Cloud-divisionen i Alphabet, Googles moderselskab, afprøver lige nu deres nyeste generative AI-teknolgi af på nogle af verdens største virksomheder indenfor deres felt.

Deutsche Bank, Uber og undertøjsgiganten Victoria's Secret & Co er blandt virksomhederne.

Det fortæller Google ved deres enorme I/O-konference i Mountain View, Californien, til Reuters.

Kunderne anvender Googles teknologi på forskellige måder. Uber afprøver en kundeservice-chatbot, Victoria's Secret laver AI-genererede annoncetekster, men teknologien bliver også brugt på mere usædvanlige måder. Fastfoodrestauranten Wendy's Co’s i Ohio bruger eksempelvis AI til at håndtere ordrer, når kunder bestiller gennem drive-in.

Alphabet annoncerede flere AI-opdateringer på udviklingsmessen for at tiltrække erhvervskunder, såsom en computerprogrammeringsassistent kaldet Duet AI til Google Cloud, baseret på en model der hedder Codey.

Indtil videre får kunderne lov at afprøve Googles AI helt gratis i et forsøg på at vinde store erhvervskunder, der allerede bruger Googles største AI-konkurrent: Microsofts ChatGPT fra Open AI.

I et interview med Reuters siger Google Clouds administrerende direktør, Thomas Kurian, at Alphabets AI-modeller tiltrak interesse fra nye og gamle kunder - blandt dem kunder, der allerede bruger teknologi fra dets konkurrenter.

"De vil have vores adgang til vores modeller. Og så "starter de et forhold", fortalte han til I/O-konferencen.

Deutche bank vil have AI til at lave finansielle rapporter

En af de virksomheder, der uddyber, hvad de håber, de kan få ud af nye Google AI-tekonolgier, er Deutsche Bank.

Bernd Leukert, bankens teknologi-, data- og innovationschef, siger til Reuters, at banken sigter mod en række opgaver, der skal automatiseres ved hjælp af Googles AI og dets såkaldte store sprogmodeller.

Deutsche Bank ønsker, at denne AI skal sænke omkostningerne i callcentre, der har brug for ekstra personale i travle perioder. Derudover afprøver de, om Googles AI kan lave forskning ud fra økonomiske data, markedsanalyser og andre finansielle rapporter, siger Bernd Leukert:

"Jo hurtigere du kan forbruge denne enorme mængde ekstern information, kondensere den og drage en konklusionen ud af den, jo bedre er det," fortæller han.

Adspurgt om han er nervøs for fejl i AI-genereret materiale, siger Leukert, at bankens egne forskningsanalytikere vil validere og redigere materiale før-publicering.

Læses lige nu

    Politiets Efterretningstjeneste

    Tech Lead til analyseplatformsteamet i PET

    Københavnsområdet

    Styrelsen for Danmarks Fængsler

    Incident og problem manager

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil