Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Morgen-briefing: OpenAI overvejer markedsplads for AI-løsninger / Indstil din virksomhed til Årets Digitale SMV:Omstilling 2024 / Schultz og Blueprint Learning køber edtech-virksomhed sammen

OpenAI overvejer markedsplads for AI-løsninger. Nu kan du nominere virksomheder til Årets Digitale SMV:Omstilling 2024. Schultz og Blueprint Learning køber edtech-virksomhed sammen.

Godmorgen venner!

Velkommen til torsdagens morgen-briefing fra Computerworld.

Det er 22. juni, og det er atter en gang morgen-briefing-redaktør Qëndrim Fazliu, der serverer dagens morgenplatte i form af fire korte nyhedsgodbidder.

Lad os komme i gang - og velbekomme!

OpenAI overvejer markedsplads for AI-løsninger

Selskabet bag ChatGPT, OpenAI, vil gerne udvide sit økosystem omkring generative AI-apps med en markedsplads, der også vil tillade brugere at sælge deres egne AI-værktøjer på denne markedsplads til tredjeparter.

Det skriver The Information.

Idéen er ikke helt ny. Sam Altman, som er CEO i OpenAI, diskuterede ved et nyligt event i London muligheden.

Det er endnu uvist, om selskabet ser en mulig markedsplads som en ekstra måde at øge sin indtjening på. Eksempelvis ved at tage en kurtage for hvert AI-værktøj, der tilbydes på markedspladsen.

Digitaliseringsstyrelsen åbner for indstillinger til Årets Digitale SMV:Omstilling 2024

For femte gang bliver prisen for Årets Digitale SMV:Omstilling uddelt, og du kan nu nominere en virksomhed, der har gennemgået en succesfuld digital omstilling til prisen.

Det skriver Digitaliseringsstyrelsen i en pressemeddelelse.

Prisen bliver uddelt af Digitaliseringsministeren.

Udover at hylde succesfulde digitale omstillinger blandt små og mellemstore virksomheder, skal prisen også inspirere andre virksomheder til at sætte gang i en digital omstilling.

"Mit håb er, at vi med historierne kan inspirere flere til at starte deres digitale udvikling – uanset om det for eksempel er digitalisering med fokus på at automatisere manuelle opgaver, opruste it-sikkerheden eller bruge data til at skabe bedre kundeoplevelser," siger vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen, Mette Lindstrøm.

Ved Dansk Erhvervs Digitale Topmøde sidste år overrakte digitaliseringsminister Marie Bjerre (V) prisen til fibo intercon A/S fra Videbæk. Det skete efter, selskabet havde gennemgået en omfattende digital omstilling med meget flotte resultater til følge.

Du kan indstille en virksomhed, der har været gennem en succesfuld digital omstilling på SMV Digital. Sidste frist for indstillinger af virksomheder er den 15. september 2023.

På baggrund af de indsendte indstillinger udvælges tre finalister, og den endelige vinder kåres i starten af 2024.

Schultz og Blueprint Learning køber edtech-virksomhed sammen

Schultz og Blueprint Learning er gået sammen om at købe edtech-virksomheden LearnLet, som leverer digital kompetenceudvikling til landets skoler.

Med opkøbet øger partnerne sit engagement på edtech-markedet.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Schultz.

LearnLet blev lanceret af Ahmet Incikli i 2020 for at tilbyde landets lærere nem adgang til viden og inspiration til at løse daglige udfordringer.

I dag består LearnLet af 150 kurser om alt fra ordblindhed til autisme, der nu bliver overtaget af Schultz og Blueprint Learning, som sammen står bag den digitale læringsplatform Schultz Campus målrettet medarbejdere på blandt andet social- og beskæftigelsesområdet.

Blueprint Learning er specialiseret i online kurser til advokater, revisorer og tandlæger, mens Schultz er kendt for at levere fagsystemer og digital lovinformation til kommunerne.

Det gælder også skoleområdet, hvor en stor del af landets skoleledelser gør brug af Schultz’ lovguider til at orientere sig om regler og praksis.

"Opkøbet af LearnLet er en naturlig forlængelse af vores kerneforretning, og vi ser frem til at bruge vores erfaring til understøtte lærerne i deres vigtige arbejde," udtaler administrerende direktør i Schultz, Simon Svarrer.

Better collective opgraderer finansielle mål for 2023

Den digitale sportsmediekoncern Better Collective har opgraderet sine forventninger til finansielle mål for 2023 efter en rekordomsætning i første kvartal og et videreført momentum ind i andet kvartal.

Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.

Væksten i første kvartal var især drevet af Nord- og Sydamerika og omsætningen nåede op på 88 millioner euro, der svarer til 655 millioner kroner. Det er en stigning på 30 procent fra år til år.

Derfor forventer selskabet nu en omsætning for hele 2023 på 315-325 millioner euro, hvilket er 10 millioner euro mere end før året gik i gang.

Regnskabet for andet kvartal bliver offentliggjort i slutningen af august.