Musikselskaber overvejer at sælge licenser på kendte sangeres stemmer til deep fake-produktion

Måske vil du snart kunne høre AI-genereret musik med kendte sangeres stemmer. Pladeselskab overvejer nemlig at sælge licenser på deres stemmer til kunstig musik.

Artikel top billede

Google og de store musikselskaber Universal Music og Warner Music er i fuld gang med at drøfte mulighederne for at sælge licenser på kendte sangeres stemmer og melodier til AI-brug.

Ideen er, at kendte sangeres stemmer skal sælges, så de optræder i AI-genererede sange - såkaldte deep fakes - selv om de pågældende sangere reelt ikke haft noget med indspilningerne at gøre.

Ifølge Financial Times udspringer drøftelserne af en dyb bekymring i musik-industrien, som ser AI som en af de helt store trusler.

Der er da også allerede i dag en hel række af eksempler på deep fake-sange, som ofte er blevet produceret og udgivet uden samtykke og tilladelse, skriver avisen.

Det gælder både Frank Sinatra, Johnny Cash, Tupac og Notorious B.I.G.

Ifølge avisen er drøftelserne mellem Google og Universal Music i de indledende faser.

Men målet er klart: At udvikle et værktøj, som kan anvendes til lovlig produktion af sange med licenserede stemmer, så ejermændene kan blive betalt for deres røst.

Parterne arbejder med en model, hvor sangerne selv skal give deres tilladelse til, at deres stemmer bliver solgt til deep fake.

Warners topchef, Robert Kyncl, siger ifølge avisen, at AI med ‘det rette framework’ vil gøre det muligt for fans at ‘give deres helte det ultimative kompliment gennem nye niveauer af brugerdreven indhold - inklusive nye coverversioner og mash-ups,’ som han siger.

Google har fornylig løftet sløret for et nyt AI-værktøj med navnet MusicLM.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S