Musikselskaber overvejer at sælge licenser på kendte sangeres stemmer til deep fake-produktion

Måske vil du snart kunne høre AI-genereret musik med kendte sangeres stemmer. Pladeselskab overvejer nemlig at sælge licenser på deres stemmer til kunstig musik.

Artikel top billede

Google og de store musikselskaber Universal Music og Warner Music er i fuld gang med at drøfte mulighederne for at sælge licenser på kendte sangeres stemmer og melodier til AI-brug.

Ideen er, at kendte sangeres stemmer skal sælges, så de optræder i AI-genererede sange - såkaldte deep fakes - selv om de pågældende sangere reelt ikke haft noget med indspilningerne at gøre.

Ifølge Financial Times udspringer drøftelserne af en dyb bekymring i musik-industrien, som ser AI som en af de helt store trusler.

Der er da også allerede i dag en hel række af eksempler på deep fake-sange, som ofte er blevet produceret og udgivet uden samtykke og tilladelse, skriver avisen.

Det gælder både Frank Sinatra, Johnny Cash, Tupac og Notorious B.I.G.

Ifølge avisen er drøftelserne mellem Google og Universal Music i de indledende faser.

Men målet er klart: At udvikle et værktøj, som kan anvendes til lovlig produktion af sange med licenserede stemmer, så ejermændene kan blive betalt for deres røst.

Parterne arbejder med en model, hvor sangerne selv skal give deres tilladelse til, at deres stemmer bliver solgt til deep fake.

Warners topchef, Robert Kyncl, siger ifølge avisen, at AI med ‘det rette framework’ vil gøre det muligt for fans at ‘give deres helte det ultimative kompliment gennem nye niveauer af brugerdreven indhold - inklusive nye coverversioner og mash-ups,’ som han siger.

Google har fornylig løftet sløret for et nyt AI-værktøj med navnet MusicLM.

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job