Artikel top billede

(Foto: Yannis Ntousiopoulos)

Sådan kan man både skabe og ødelægge værdi med kunstig intelligens

Brugen af kunstig intelligens er ikke nødvendigvis altid for det bedste. Bruger man den nye teknologi korrekt, så kan man skabe stor værdi, mens forkert brug kan resultere i kraftige værdiforringelser, lyder nogle af konklusionerne i ny rapport.

Kunstig intelligens er flere steder ved at vende op og ned på måden, mange virksomheder driver forretning på.

I 2023 står vi over for en ny bølge af innovation med generativ AI.

En ny rapport fra Boston Consulting Group (BCG) kaster lys over, hvordan mennesker kan skabe - og ødelægge - værdi ved hjælp af denne nye generation af kunstig intelligens.

Undersøgelsen, som ligger til grund for rapporten, viser, at folk har mistillid til den generative AI på områder, hvor den kunstige intelligens kan bidrage med enorm værdi, mens de samme folk stoler alt for meget på den kunstige intelligens på områder, hvor teknologien slet ikke er kompetent, lyder det.

Omkring 90 procent af de deltagende i undersøgelsen forbedrede deres præstation, når de brugte generativ AI til kreativ idéudvikling, og de klarede sig faktisk bedst, når de ikke forsøgte at redigere det output, de havde fået fra GPT-4.

Når de deltagende derimod skulle arbejde med at løse forretningsproblemer, som den kunstige intelligens ikke kan løse på nuværende tidspunkt, og tog GPT-4'output for pålydende, endte det ofte med at blive vildledende.

Det gjorde deres præstation 23 procent dårligere end folk, der slet ikke benyttede sig af den kunstige intelligens.

Derfor kræver indførslen af kunstig intelligens i virksomhederne en enorm indsats for it-lederne i forhold til forandringsledelse, hvor man blandt andet skal sørge for, at folk ved, hvordan den nye teknologi bedst kan bruges og til hvilke opgaver den skal bruges, mens man samtidig sørger for, at man tilpasser sig og brugen af den kunstige intelligens i et tempo, der kan følge nogenlunde med den hastige udvikling, der sker på området.

Hovedfokus

1. I rapporten er et af hovedpunkterne, at it-cheferne skal forstå, at generativ AI er mere end bare teknologi.

Der er ikke kun tale om algoritmer og computerkraft. Man skal kombinere teknologien og den menneskelige kreativitet, lyder det.

De virksomheder, der formår at lave integrationen mellem den generative AI samt medarbejdernes færdigheder og kreativitet, vil være bedst rustet til at skabe værdi.

Udfordringerne i den sammenhæng er at definere, hvordan og til hvad, den generative AI skal bruges til. Selvom det kan være en svær øvelse, så er den formentlig lettere end at finde ud af, hvilke menneskelige evner der egner sig bedst til at maksimere værdien af den kunstige intelligens, lyder det.

Eksempelvis eksisterede stillingen som 'prompt engineer' slet ikke for et år siden, mens efterspørgslen på disse medarbejdere ifølge rapporten er syvdoblet fra første til andet kvartal i 2023.

Men ifølge rapporten kan disse medarbejdere måske slet ikke være nødvendige fremover, når den kunstige intelligens lærer selv at bryde komplekse opgaver ned til mindre opgaver, hvilket er en udvikling, man allerede ser med de såkaldte autonome agenter.

2. Hvis CIO'erne ude i virksomhederne vil benytte generativ AI til deres fordel, så er det ifølge rapporten et krav, at disse virksomheder har adgang til store mængder af data af høj kvalitet.

Det er nemlig disse data, den kunstige intelligens lever af. Derfor bør it-cheferne sørge for, at de enten har disse data i forvejen eller investere kraftigt i dataindsamling og -analyse, hvis de vil udnytte den generative AI's fulde potentiale.

Når alle virksomheder bevæger sig i samme retning og begynder at bruge kunstig intelligens for at få en fordel i forhold til konkurrenterne, så vil disse fordele udligne hinanden, fordi virksomhederne gør det samme.

Derfor lyder det i rapporten, at man også skal sørge for, at man har evnerne til at finjustere sine data og sørge for, at de data, man benytter sig af, er specifikke for virksomheden.

Derfor vil en nøgle til differentiering være evnen til at finjustere generative AI-modeller med store mængder af høj kvalitet, data specifikke for virksomheden.

3. Den nye teknologi gør også nye modeller mulige.

Det lyder blandt andet, at virksomheder, der er villige til at tænke udenfor de normale rammer, hurtigt kan opdage helt nye måder, de kan tjene penge på eller skabe værdi for sig selv eller andre interessenter.

Derfor er der også et behov for, at man i virksomhederne skal revidere sin tankegang og tilgang til arbejdet med kunstig intelligens, lyder det.

Ifølge rapporten skal tilgangen ændres radikalt.

Virksomhederne skal droppe antagelsen om, at teknologien skaber et nyttigt udkast, som kræver revision. I stedet skal man begynde at betragte resultatet som et endeligt resultat, som skal igennem en grundig gennemgang i forhold til, om det er i overensstemmelse med virksomhedens retningslinjer. Ellers skal der ikke gøres så meget mere ved det.

Ifølge rapporten er det ikke kun løftet om øget effektivitet, som står på spil i denne ligning. Også muligheden for, at medarbejderne kan omlægge deres tid, energi og indsats fra opgaver, som den kunstige intelligens fremover kan overtage.

Derfor vil de ansatte få mulighed for at fordybe sig i andre opgaver, som den kunstige intelligens endnu ikke kan hjælpe dem med.