AMD FSR 3 er en lovende teknologi, som gør dit grafikkort op til fire gange hurtigere

Vi dykker ned i, hvad AMD's lovende FSR-teknologi betyder for din computer.

Artikel top billede

(Foto: AMD PR)

Grafikkort bliver ikke alene anvendt til at levere udregner til kunstig intelligens, de seneste par år har teknologier som Nvidias DLSS, Deep Learning Super-Sampling, og AMD’s pendant FSR, FidelityFX Super Resolution, anvendt de lærende algoritmer til at få flottere og skarpere grafik ud af grafikkort.

Mens Nvidias DLSS er blevet den mest udbredte løsning og nu findes i version 3.0, er AMD klar med sin tredje iteration, som til forskel fra Nvidia gøres tilgængelig på alle former for grafikkort – inklusive Nvidias og Intels.

Og dermed ligger der en performance-gevinst forude for alle grafikkort-ejere.

FSR for alle

FSR 3.0 har været i støbeskeen siden november sidste år, men debuterede først i september i år i forbindelse med årets Gamescom spilkonference.

Modsat Nvidias DLSS-teknologi kræver FSR 3.0 ikke dedikeret AI-hardware, hvorfor den kan køre på følgende udpluk af grafikkort:

  • AMD Radeon RX 7000 (“RDNA 3”)
  • AMD Radeon RX 6000 (“RDNA 2”)
  • AMD Radeon RX 5000 (“RDNA 1”)
  • Nvidia GeForce RTX 4000 (“Ada Lovelace”)
  • Nvidia GeForce RTX 3000 (“Ampere”)
  • Nvidia GeForce RTX 2000 (“Turing”)
  • Intel Arc (“Alchemist”)
Det betyder at alle AMD’s grafikkort fra 2019 og frem understøttes, mens Nvidia-grafikkort fra 2018 og nyere samt alle Intels dedikerede grafikkort understøttes.

AMD garanterer dog kun optimal ydelse i sine egne kort.

Vigtigst er dog, at FSR 3.0 også skal understøttes af spiludviklerne, hvilket er langt fra tilfældet med de fleste spil.

Ifølge oversigten fra PCGamingwiki er FSR 3.0 understøttet i 14 ud af aktuelle 580 spiltitler, mens Nvidias pendant DLSS 3 ligeledes understøttes i 14 titler.

Overordnet set er DLSS dog mere udbredt og er at finde på op imod 422 titler mod 380 for FSR-teknologien.

FSR 3.0 fordele

I sine tidligere afskygninger gjorde FSR-teknologien det muligt at bruge snedige kunstig intelligens til at give et større og mere veldefineret billede uden at grafikkortet skulle trække mere end ved lavere opløsninger.

Med FSR 3 forfines teknologien, med en teknologi kaldet ’Fluid Motion Frames’ (FMF) hvor AI anvendes til at interpolere frames, mellem de frames der renderes, mens der spilles.

Her loves et betragteligt løft i ydelse, typisk med dobbelt så høj ydelse som i forgængeren FSR 2.0. Samme teknik anvendes hos Nvidias konkurrerende teknologi, DLSS 3, hvor den kaldes ’Frame Generation’ og leverer et tilsvarende performance-løft.

Når teknologien sammenlægges med FSR 2.0 fordelene loves op til fire gange så høj ydelse i forhold til samme grafikkort uden FSR-funktionerne slået til.

Samtidig skulle risikoen for interpolationsfejl holdes nede til en enkel frame, hvorfor eventuelle fejl grafisk bliver svære at øjne.

Teknikken bliver dog alene kompatibel med RDNA3 baserede grafikkort, hvilket betyder at det alene er RX 7000 serien af grafikkort, der får den fulde fordel af teknologien. Spillet skal dog understøtte teknologien og samtidig anvende Microsofts DirectX 11 eller 12 teknologi, før FMF kan slås til.

AMD vil også integrere en lignende funktion igennem sine grafik-drivere en gang i 2024, om end AMD præciserer, at kvaliteten her ikke vil være på niveau med den hardware-baserede løsning, men at det vil kunne fungere som en ’nødløsning’ der giver spilbare framerates.

Sideløbende med FSR 3 lancerer AMD en ny ’Native’ indstilling, hvor der ikke indgår den opskalering fra FSR 2, men hvor opløsningen holdes så høj som mulig, for at bevare alle detaljer, mens der altså fortsat kan interpoleres frames, for at gøre spiloplevelsen mere flydende.

Denne funktion vil kræve et grafikkort fra enten Radeon RX 5000 eller Nvidia RTX 2000 familierne eller nyere.

Lag-jagt

Sideløbende med FSR 3 og den nye ’Native’ indstilling går AMD i krig med den software, som kan skabe såkaldt ’lag’, der kan forlænge responstiden i spil.

Det gøres med det universelt tilgængelige HYPR-RX-værktøj som sammen med ’Radeon Anti-Lag+’ har potentiale til at halvere responstiden i udvalgte spil.

Denne udkommer sammen med reviderede versioner af ’Radeon Boost’ og ’Radeon Chill’ som begge giver mulighed for at fintune strømforbruget og varmeudledningen fra ens Radeon-grafikkort.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S