Test: Det giver rigtig god mening med et headset der også målet puls og temperatur

Momentum Sport 4 in-ear hovedtelefonerne fra lydspecialisterne fra Sennheiser måler din puls og temperatur i øret mens den indsamler dine træningsdata samtidig med, at du får sød musik i ørerne.

Artikel top billede

In-ear hovedtelefonerne kan både måle din puls og temperatur i øret, og alle data kan aflæses på app i real tid og når træningen er slut. (Foto: Peter Hyldahl / Computerworld)

Den havde jeg ikke set komme – og da slet ikke fra en klassisk lydproducent som Sennheiser.

Et sæt in-ear hovedtelefoner, som kan levere den slags data som normalt leveres fra et smartwatch eller dedikeret sportsur.

Men den klassiske tyske producent har tænkt ud af boksen og lavet et samarbejde med finske Polar, der står for fitness-delen.

Et træningsur i øret

De fleste af os måler gerne puls under træning, men det er spændende at få temperaturmålinger oven i. Det er sjovt at kunne følge med i hvordan kroppens temperatur ændrer sig under træning, særligt nu, hvor vi nærmer os en tid med flere varmegrader.

Det er som med mange andre målinger os motionister benytter, altid underholdende at kunne nørde alverdens værdier om vores indsats.

Nogle vil kunne bruge det i forhold til at optimere træningen og de fleste nok have det som en interessant gimmick.

I testperioden oplevede jeg, at hovedtelefonen faktisk var rimelig præcis i sine målinger – både hvad angår puls og kropstemperatur.

At bruge Momentum Sport 4 som redskab for at måle en eventuel feber, vil jeg nok ikke anbefale. Brug et termometer i stedet bare for en sikkerheds skyld.

Du kan parre hovedtelefonen med din smartphone og læse data undervejs via Polars app.

Hårdfør og gennemført

Så snart jeg får hovedtelefoner og etui i hånden, er det tydeligt, at her ikke er tale om et traditionelt sæt hovedtelefoner.

Etuiet er stort, bevares, men også mere håndterbar med våde eller svedige hænder. Overfladen er tydeligt lavet til at kunne modstå netop elementerne.

Stikket til USB-C er da også dækket til og etuiet har en lille låsemekanisme, der gør at du ikke får åbnet noget ved et uheld.

Hovedtelefonen er naturligvis også både sved- og vandtæt og stødsikkert i sin IP55 certificering.

Sport 4 har en meget lækker, men også sikker pasform i øret. De skal sidde tæt for at fungere optimalt.

Det overrasker mig, hvor let det er at få dem til at sidde til i øret. Vel at mærke uden at virke generende, til trods at de er lidt store i det.

De lukker let meget tæt i øregangen og opleves alt i alt som meget sikre under fysiske udfoldelser.

Pulsmåler bedre end gennemsnittet

Du kan styre musikken på normal vis med bluetooth. Du kan såmænd også hente Sennheisers app og få flere indstillinger til selve musiklytning.

Til sportsfunktionerne har Sennheiser som sagt allieret sig med specialisterne fra Polar, og henter du deres app åbnes der for alvor op for de sjove features.

Pulsmålingen er nogenlunde præcis - og i hvert fald bedre end det, de fleste træningsure med pulsmåling på håndleddet kan præstere.

Det overgår dog ikke et pulsbælte i hverken præcision eller hastighed, når pulsen stiger eller falder hurtigt.

Pointen her der dog, at Sport 4 gør det godt. En god detalje er også, at skulle du benytte Strava eller Swift til træning, kan alle data også overføres hertil.

Batteritiden er opgivet til 5.5 timer og 24 timer med etuiet. Det afhænger meget af brug, men de kan sagtens holde tre til fire timer med ANC slået til.

Det er ikke imponerende, men eftersom man jo næsten altid har lade-etuiet i nærheden, er det reelt ikke noget stort problem.

En fed oplevelse til en lidt for fed pris

Lydmæssigt er vi til den lidt varme side, med en god med en solid bas. Jeg savner dog detaljer i diskanten.

Under træning er det jo ikke de fine detaljer i musikken, du går så meget op i.

Men med en dagspris på 2.510 kroner er vi et prisleje, hvor det må forventes at du også gerne vil bruge hovedtelefonerne, når der ikke trænes.

Lydmæssigt er vi i den gode ende af skalaen, men i forhold til prisen og det Sennheiser normalt leverer, har jeg nu forventet mere.

Det ændrer ikke ved, at Sennheiser har begået en lille genistreg med dette headset. Kvaliteten er tårnhøj og alt fungerer efter hensigten.

Lydkvaliteten trækker lidt ned, prisen in mente, hvorfor det bliver en karakter med et flot 4-tal.

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil