30 øre billigere at ringe fra fastnet til mobil

I løbet af de næste to år skal teleselskaberne TDC, Telia og Sonofon sænke priserne på opkald fra fastnet- til mobiltelefon med mere end 30 øre. Sænkningen skal komme forbrugerne til gode, men vil ramme især Telia hårdt på pengepungen.

It- og Telestyrelsen har i dag lagt op til at pålægge de danske teleselskaber at sænke engrosprisen på opkald fra fastnet- til mobiltelefon med en tredjedel over de næste to år.

Styrelsen udkast lægger op til at sænke priserne gradvist fra de nuværende mellem 94 og 96 øre per minut til 62 øre per minut i 2007.

Allerede i år sænkes prisen til 84 øre og i 2006 får den endnu et hak nedad til 72 øre per minut.

Prisniveauet er sat ud fra sammenligninger med priserne i de skandinaviske nabolande og kommer som konsekvens af et EU-teledirektiv.

Rammer TDC, Telia og Sonofon
Sænkningen bliver ens for alle de tre store teleselskaber TDC, Telia og Sonofon, mens selskabet 3 slipper for at skulle sænke prisen, fordi selskabet endnu er så lille og så nyt, lyder det fra It- og Telestyrelsen.

Prissænkningen skal komme forbrugerne til gode, men kan også komme til at ramme især Telia hårdt. Det er da også af hensyn til teleselskaberne, at sækningen vil ske trinvist.

Hidtil har det ifølge It- og Telestyrelsen og Konkurrencestyrelsen været forholdsvis dyrt at ringe fra en fastnettelefon til en mobiltelefon.

Det skyldes, at fastnetselskabet skal betale en høj minutafgift til mobilselskabet for hvert opkald, den såkaldte termineringsafgift.

Den almindelige konkurrence kan ikke regulere prisen på denne afgift, fordi fastnetselskabet ikke kan sende opkaldet gennem andre mobilnet end det netværk, som mobilkundens teleselskab ejer.

Telia taber 110 millioner
Indgrebet betyder, at teleselskaberne vil tjene mindre på mobilkunderne, men mere på fastnetkunder.

De teleselskaber, der har flest mobilkunder, bliver derfor ramt hårdest. Det kommer derfor især til at gå ud over Telia, fordi selskabet henter den største del af sin indtjening på fastnetkunders opkald til Telias mobilkunder.

Telia har forholdsmæssigt flere mobilkunder end fastnetkunder, mens TDC og Sonofon, som er de eneste øvrige teleselskaber med eget mobilnet, har en mere ligelig fordeling mellem fastnet- og mobilkunder.

Konkurrencestyrelsen har tidligere beregnet, at en sækning af afgiften med 30 øre vil koste teleselskaberne omkring 456 millioner kroner årligt.

En sænkning til 62 øre af engrosprisen kommer for Telia til at betyde et tab på cirka 40 procent af omsætningen, svarende til 110 millioner, har analytiker Poul Ernst Jessen fra Danske Equities tidligere vurderet for Computerworld.

To modeller

It- og Telestyrelsen har haft valget mellem to modeller for indgrebet. Enten kunne styrelsen vælge at gøre som man har gjort i Sverige, hvor alle teleselskaber pålægges den samme sænkning af afgiften.

Det ville som sagt ramme TDC's konkurrenter hårdest, og derfor har styrelsen også haft mulighed for at fastsætte forskellige prisreduktionskrav til hvert enkelt selskab.

TDC har flere kunder på sit mobilnet, og det større volumen betyder, at det tidligere telemonopol har lavere omkostninger per opkald.

It- og Telestyrelsen har altså valgt modellen, hvor prissækningen bliver ens for alle selskaber. Dog går som sagt 3 fri og også Tele2, der dog ikke har eget mobilnet i Danmark. Hvis de to selskabers priser ikke følger med ned, vil styrelsen også gribe ind over for dem.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S