Salget af iPhones falder: Billigere smartphone-konkurrenter tager markedsandele

Tech-giganten Apple mister markedsandele til konkurrenterne. Salget af iPhones faldt fem procent i det sidste kvartal af 2024.

Artikel top billede

IPhone 16 har indbygget Apple Intelligence - dog kun med adgang på visse markeder. (Foto: Niels de Boissezon)

Salget af Apples iPhones viger til fordel for billigere kinesiske konkurrenter.

Apple gik tilbage med fem procent på markedet for smartphones i fjerde kvartal af 2024, mens kinesiske smartphone-producenter som Vivo og Xiaomi vandt frem.

Det skriver Bloomberg News ud fra en kvartalsopgørelse over markedsandele af smartphone-salget.

Apples samlede salg af iPhones faldt i hele det forgangne år med to procent.

Dermed dalede Apples markedsandel sidste år et procentpoint - fra 19 til 18 procent, viser data fra analysehuset Counterpoint Research.

Ligesom Apple tabte Samsung markedsandele i 2024.

"Det sidste kvartal var særligt bemærkelsesværdigt for de største kinesiske smartphone-leverandører," skriver IDC-analytiker Francisco Jeronimo i en rapport ifølge Bloomberg.

"De opnåede en historisk milepæl, da de leverede den højeste samlede mængde nogensinde i et kvartal, hvilket repræsenterede 56 procent af de globale smartphone-forsendelser."

Kunstig intelligens tog ikke kegler

I 2024 udrullede Apple kunstig intelligens i sin nyeste serie af iPhones.

En stribe AI-funktioner ved navn Apple Intelligence var dog ikke tilgængelige i alle lande.

”Apples iPhone 16-serie blev mødt med en blandet reaktion – delvist som følge af manglende adgang til Apple Intelligence ved lanceringen,” siger direktør Tarun Pathak fra Counterpoint Research til Bloomberg News.

Apple Intelligence er blandt andet ikke tilgængeligt i Kina.

Det samlede marked for smartphones gik frem med fire procent på globalt plan i 2024.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS