En spændende fortælling om Blizzards storhedstid, fald og fremtid

Med sin nye bog om Blizzard Entertainment giver Jason Schreier et spændende indblik i spilindustrien, hvor kampen om kreativitet, kultur og cool cash bliver udkæmpet.

Artikel top billede

Blizzard Entertainment har været en gigant i spilindustrien siden 1990’erne og har skabt ikoniske spil som World of Warcraft, Diablo og StarCraft.

Men bag succesen gemmer sig en historie om kreativitet, magtkampe og kulturelle skandaler.

Det er denne historie, som Jason Schreier folder ud i sin nye bog Play Nice: The Rise, Fall, and Future of Blizzard Entertainment. Bogen giver et sjældent indblik i spilindustriens dynamikker set gennem Blizzards udvikling og interne konflikter.

Schreier har baseret sin anmelderroste bog på interviews med over 300 tidligere og nuværende medarbejdere. Han kombinerer sine egne skarpe observationer med personlige historier.

Resultatet er en spændende skildring, der sætter spotlight på både glæder og sorger i spil-industrien. Blizzard blev grundlagt i 1991 af tre UCLA-kandidater med et simpelt mål: At lave spil, de selv ville spille.

Det koncept gav os klassikere som Warcraft og Diablo, og Blizzard opbyggede et ry som en kreativ kæmpe, der satte spillerne i centrum.

Helt centralt i Blizzards tidlige år var filosofien "it's ready, when it's ready". Som Schreier beskriver det, så var den kreative filosofi en afgørende del af virksomhedens DNA. Spillene skulle bare virke, før de blev lanceret, for ellers ville spillerne blive skuffet.

Men bogen viser også, hvordan denne kreativitet gradvist blev undermineret af stramme deadlines og et stigende fokus på bundlinjen, især efter fusionen med Activision i 2008.

Play Nice dykker også dybt ned i Blizzards mere dystre kapitler.

Det gælder både seksuel chikane, diskrimination og den såkaldte crunch-kultur, hvor spiludviklerne blev tvunget til at arbejde under ekstreme forhold med urimelige deadlines.

Schreier fremhæver i bogen, hvordan disse problemer både påvirkede medarbejderne, men også i høj grad bidrog til, at Blizzards omdømme efterhånden mistede meget af sin glans.

På den måde bliver Play Nice også en historie om mange af de ting, som spilindustrien har kæmpet med i årevis. Herunder både kulturen, men også den konstante balance mellem kreativitet og kommercielle interesser.

Det er i øvrigt et emne, som Jason Schreier tidligere har beskrevet i bogen Blood, Sweat, and Pixels om, hvordan de bedste computerspil blev til.

Og så hører det selvfølgelig også med til historien, at Blizzard bestemt ikke har overgivet sig. Firmaet blev købt af Microsoft i 2023 for omkring 500 milliarder kroner – hvilket trods alt også er en slat – så spillet om Blizzards univers er langt fra ”game over."

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S