TDC tændt på HDTV trods digital-fiasko

I syv år har TDC Kabel TV tilbudt kunderne at modtage tv-signalet digitalt, men mindre end en ud af 20 kunder gør brug af det. Samtidig er interaktivt tv floppet. Alligevel har TDC store forhåbninger til digitalt tv i høj opløsning, HDTV, som nu testes.

Kunderne har været langsomme til at tage digitalt tv til sig hos TDC Kabel TV, men alligevel har selskabet store forhåbninger til udviklingen og specielt tv i høj kvalitet, også kaldet HDTV.

TDC Kabel TV har over en million husstande som kunder, men efter syv år på markedet har kun en ud af 20 investeret i settop-boksen Selector, som gør det muligt at modtage signalet digitalt.

Samtidig har TDC - med undtagelse af den elektroniske programguide - lukket de fleste interaktive applikationer, selskabet har forsøgt sig med, og efterspørgslen er i dag lille.

- Det er ikke nogen stor hemmelighed, at vi har et par og 40.000 kunder på Selector, og det har været ret fladt i de senere år. Men det er et område, vi satser på, for vi tror på, at tiden er kommet, hvor der sker noget på det område, siger Miriam Hvidt fra TDC Kabel TV.

Satser på HDTV

I begyndelsen af året lød målsætningen fra administrerende direktør Niels Breining, at mellem 50 og 75 procent af kunderne i 2010 er blevet digitale.

Tema om digitalt tv

Fra 18. til 29. juli sætter Computerworld i en række artikler fokus på digitalt tv.


» Læs alle tema-artikler

Her skal det største salgsargument være en langt bedre digital billedkvalitet i form af HDTV, som allerede nu vinder hurtigt frem i USA.

Ifølge en henvendelse fra en Computerworld-læser har flere pc-brugere på deres grafikkort med indgang for coax-kabel allerede opfanget et HDTV-signal fra TDC Kabel TV, som altså er i fuld gang med at teste teknologien.

- HDTV skal vi kunne levere, og det er vi i gang med at forberede os til. Men vi oplever selvfølgelig også, at indtil videre er der ikke rigtigt noget indhold. Men det kommer, mener Miriam Hvidt.

Kapacitet på kabel-tv

En af de store barrierer for HDTV er, at signalerne på grund af surround-sound og den høje billedkvalitet fylder meget.

Her mener Miriam Hvidt, at TDC Kabel TV står godt med sit kabel-tv-netværk, som i dag sender over 130 kanaler samt et hav af radiokanaler til brugerne.

Nye standarder for kabel-tv samt video-standarden MPEG-4 gør, at der vil blive yderligere plads.

- Kabel-tv kan sagtens understøtte HDTV. og det er der, vi har en fordel ved at have en meget stor kapacitet, siger hun.

I første omgang vil TDC til vinter lancere video-on-demand, hvor kabel-tv-brugerne kan bestille film og senere tv-udsendelser.

Nye settop-bokse

Her vil brugerne få mulighed for at købe nye settop-bokse, fordi de nuværende ikke kan sende signaler tilbage i systemet, men bruger en telefonforbindelse.

Nye settop-bokse skal der under alle omstændigheder til, når HDTV senere står på menuen. Trods de nuværende test vil HDTV derfor ikke blive hverdagskost lige med det samme.

- Der kommer til at gå mange år, før HDTV er almindelig i de danske husstande, siger Miriam Hvidt.

Efter flere år med store millionunderskud fik TDC Kabel TV sidste år vendt forretningen til et overskud. Det fik i forbindelse med regnskabet koncernchef Henning Dyremose til at betegne selskabet som koncernens guldæg.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S