Frem med den digitale dåseåbner – åbne systemer skaber bedre forudsætninger for AI-agenter

Klumme: Generativ AI har på knap to år ændret måden, vi alle sammen tænker og bruger teknologi på, men vi har kun set toppen af isbjerget.

Artikel top billede

(Foto: Gertrūda Valasevičiūtė / Unsplash)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Mens virksomheder og organisationer arbejder på at forbedre deres AI-strategier, er næste bølge af AI - agent-baseret AI - hastigt på vej frem.

Agent-baseret AI vil snart sætte helt nye standarder for måden, vi arbejder på.

Det fulde udbytte af såvel Generativ AI som Agent-baseret AI kræver dog, at virksomheder åbner deres systemer mere.

Lad os starte med at slå AI-agenterr fordele fast: De kan arbejde langt mere selvstændigt og håndtere komplekse opgaver uden konstant menneskelig involvering.

Det betyder mere effektive arbejdsgange, langt færre flaskehalse i kerneprocesser og ressourcer, der kan flyttes til større grad af innovation.

Ifølge Gartner vil 33 procent af alle virksomhedsapplikationer inkludere agent-baseret AI i 2028, sammenlignet med under en procent i 2024.

Samtidig forventes 15 procent af de daglige arbejdsbeslutninger at blive truffet automatisk.

Start med dine systemer

Vi kan tale længe om AI-agenter og deres fordele, men mange virksomheder er nødsaget til at træde et par skridt tilbage og lade blikket hvile på deres systemer, hvis de vil realisere de fulde gevinster.

For AI-agenter er kun så gode, som den data, de har adgang til. Og for at forstå og reagere på brugernes behov skal agenterne have adgang til sammenhængende data – både strukturerede og ustrukturerede.

Her spiller integration og brugen af åbne og standardiserede grænsesnit en afgørende rolle.

Desværre er realiteten, at store integrationsudfordringer forhindrer mange virksomheder i at forløse agenternes store potentiale.

Jo flere systemer og AI-modeller, virksomheder bruger, desto større bliver den negative indvirkning af integrationsproblemerne. Siloer af data forværrer det yderligere, fordi de begrænser agenternes adgang til de nødvendige oplysninger.

Det betyder, at agenterne kan løse færre opgaver, de bliver mindre præcise og dermed også mindre brugbare.

At bryde siloerne ned og åbne systemer er ikke nogen ny tendens, men det får i disse år fornyet aktualitet og betydning.

De virksomheder, der formår at gøre det, vil nemlig få så mange flere gevinster, i forhold til dem der ikke gør det, at det i mange brancher kan give betydelige konkurrencefordele.

Har man bundsolide systemer, der fungerer som arbejdshestene i forretningen, kan det være forbundet med mindre risiko at åbne dem end at tænke i retning af udskiftning og erstatning.

Styrk integrationen og minimer spildte ressourcer

For at AI-agenter for alvor kan skabe værdi, kræver det en tæt sammenhæng mellem virksomhedens integrations- og AI-strategi.

Ved at bruge API’er som de åbne og standardiserede snitflader, kan virksomheder åbne siloer af data og stille den til rådighed for Agent-baseret AI på tværs af virksomheden.

Det giver AI-agenterne adgang til de oplysninger, de har brug for, så de kan løse opgaver hurtigt, præcist og i samspil med eksisterende systemer.

Og hvad bliver resultatet?

Kort sagt vil det kunne sikre langt højere automatisering med alle de fordele, det giver i forhold til hastighed og ressourceforbrug.

Gør AI tilgængeligt for flere medarbejdertyper

Når der er styr på adgang til data, er næste skridt en gennemtænkt strategi for automatisering, som er helt afgørende for at integrere AI effektivt.

Mange virksomheder er stadig i gang med at udvikle på deres strategi, og jeg mener, at en nøglefaktor i strategien bør være at gøre AI tilgængelig for medarbejdere uden større teknisk baggrund – noget, der er afgørende for bredere anvendelse og for at give virksomheder et solidt fundament at bygge videre på.

Det er netop her, AI-agenter for alvor gør en forskel.

For hvis dem der faktisk kender forretningen og dens arbejdsgange ikke er involveret, vil vi fastholde AI som en digital distraktion. Og digitale distraktioner er der nok af.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Aller Leisure A/S

    Aller Leisure søger en Frontend-udvikler (.Net)

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Software Developer

    Nordjylland

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cloud

    Københavnsområdet

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S