Google udløste ‘Code Red’ i panik: Nye tal viser frygten er reel i Europa

Antallet af månedlige brugere af ChatGPTs søgefunktion i EU er næsten firedoblet på et halvt år. Er det starten på enden for Google som den ubestridte søgemaskine-konge?

Artikel top billede

(Foto: Microsoft/PR)

I 14 år har at google været en officiel del af den danske ordbog.

Det er meget unikt at en virksomhed får opkaldt et verbum efter sig.

Forestil dig nu, at ordet helt forsvinder fra vores ordforråd.

Det er næsten umuligt at forestille sig. Men topchefen for Alphabet, Googles moderskib, Sundar Pichai, satte gang i det højeste alarmberedskab tilbage i 2022 – code red.

For med introduktionen af ChatGPT forestillede han sig en fremtid, hvor der rent faktisk er et alternativ til at søge efter informationer på internettet.

Nyeste tal fra ChatGPT Search, der er OpenAIs søgefunktion indlejret i chatbotten, viser nemlig, at vi europæere surfer løs. I hvert fald gennem ChatGPT.

I løbet af det seneste halve år har i gennemsnit 41,3 millioner mennesker i EU benyttet ChatGPT Search månedligt. Det er næsten en firdobling i forhold til de foregående seks måneder, hvor tallet lå på 11,2 millioner, skriver amerikanske TechCrunch.

“Det er en markant stigning og et signal om, at brugsmønstre for online søgning er ved at ændre sig i takt med, at AI-værktøjer vinder frem,” lyder det i en opdatering fra OpenAI’s europæiske datterselskab.

Tallene fremgår af en ny rapport indsendt af OpenAI Ireland Limited som led i selskabets forpligtelser under EU’s Digital Services Act.

Når ChatGPT Search runder 45 millioner brugere i EU, ryger tjenesten op i kategorien “meget stor platform” – og så venter der nye lovkrav, blandt andet om åbenhed, brugerrettigheder og ekstern kontrol.

Google er fortsat langt foran – ifølge én opgørelse foretager søgegiganten 373 gange så mange søgninger som ChatGPT. Men udviklingen får tech-observatører til at spærre øjnene op.

“Det her er præcis det scenarie, Google frygtede. De kalder det 'Code Red' af en grund,” skriver tech-analytiker Tibor Blaho i et opslag på X ifølge TechCrunch.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S