EU udstikker milliardbøder til både Apple og Meta for alvorlige brud på Digital Markets Act

EU-Kommissionen har konkluderet, at Apple og Meta ikke har overholdt lovpakken Digital Markets Act. Derfor udsteder kommissionen nu store bøder ud til selskaberne.

Artikel top billede

(Foto: Laurenz Heymann/Unsplash)

Apple og Meta har forbrudt sig mod EU’s lovpakke Digital Markets Act (DMA), og det koster dem samlet over fem milliarder kroner i bøder.

Det er den første gang nogensinde, at en virksomhed bliver straffet for brud på den lovpakke.

Derfor udsteder EU-Kommissionen nu en bøde til Apple på 500 millioner euro – svarende til 3,7 milliarder danske kroner.

Meta får en bøde på bøde på 200 millioner euro, svarende til 1,5 milliarder kroner.

DMA har til formål at sørge for at flere aktører har adgang til markedet. Det sker ved, at store digitale platforme udpeges som såkaldte 'gatekeepers'

Kort fortalt skal disse gatekeepere åbne deres platforme op, så andre virksomheder kan bruge agere, handle og være tilstede på dem. Målet er en mere fair adgang til markedet.

Eksempelvis må Apple ikke udelukke, at andre virksomheder kan sælge apps på iPhone eller fremme Apple-produkter på unfair vis i iOS.

Ifølge DMA skal appudviklere, der distribuerer deres apps via Apples App Store, gratis kunne informere kunderne om alternative tilbud og løsninger uden for App Store samt kunne lede brugerne til disse tilbud og give dem mulighed for at foretage køb udenom Apple.

"På grund af en række restriktioner, som Apple har indført, kan appudviklere ikke i fuldt omfang drage fordel af alternative distributionskanaler uden for App Store," skriver Kommissionen i en udmelding og fortsætter:

"Tilsvarende kan forbrugere ikke i fuldt omfang få adgang til alternative og billigere tilbud, da Apple forhindrer udviklere i at informere dem direkte. Apple har ikke kunnet godtgøre, at disse restriktioner er objektivt nødvendige og proportionale."

Kommissionen har pålagt Apple at fjerne de tekniske og kommercielle begrænsninger for appudviklere og sørge for ikke at gentage lignende i fremtiden.

Metas “samtykke eller betal”-model

For Meta handler afgørelsen om indhentning af samtykke.

I henhold til DMA skal gatekeeperne indhente brugernes samtykke til at benytte personoplysninger på tværs af tjenester.

Brugere, der ikke giver samtykke, skal have adgang til en mindre personaliseret, men ellers tilsvarende alternativ.

Dette stemmer ikke overens med den “samtykke eller betal”-model, som Meta indførte tilbage i november 2023, hvor brugeren får valget mellem at betale løbende eller tillade Metas håndtering af data til annoncebrug.

"Kommissionen fandt, at denne model ikke overholder DMA, da den ikke gav brugerne det påkrævede valg om en tjeneste, der bruger færre personoplysninger, men som ellers svarer til den personaliserede tjeneste. Modellen forhindrede også brugerne i frit at kunne give samtykke til datakombinering," meddeler Kommissionen om afgørelsen.

I november 2024 annoncerede Meta en ny version af den personaliserede gratis tjeneste med en valgmulighed, der angiveligt bruger færre personoplysninger til annoncering. EU-Kommissionen er nu i gang med at vurdere den nye model, men i første omgang får Meta nu en bøde for den gamle.

Til gengæld har kommissionen også konkluderet, at Metas onlinetjeneste Facebook Marketplace ikke længere bør være udpeget under DMA. Derved bliver Marketplace fritaget.

Apple og Meta skal efterkomme Kommissionens afgørelser inden for 60 dage, ellers risikerer de periodiske tvangsbøder oven i.

"Dagens afgørelser sender et klart og stærkt signal. Digital Markets Act er et afgørende redskab til at frigøre potentiale, skabe valgmuligheder og fremme vækst ved at sikre, at digitale aktører kan operere på markeder, der er åbne for konkurrence og fair,” udtaler Teresa Ribera, EU-Kommissionens ledende næstformand for retfærdig og konkurrencedygtig omstilling og fortsætter:

”Den beskytter europæiske forbrugere og skaber lige vilkår. Apple og Meta har ikke levet op til DMA, idet de har indført tiltag, der forstærker erhvervsbrugeres og forbrugeres afhængighed af deres platforme. Som konsekvens har vi truffet en fast, men afbalanceret håndhævelsesforanstaltning over for begge virksomheder, baseret på klare og forudsigelige regler. Alle virksomheder, der opererer i EU, skal overholde vores love og respektere europæiske værdier.”

Find afgørelsen her.

Annonceindlæg fra External partner

Ajax alarmsystem: Effektiv beskyttelse mod indbrud

Tyverialarmer spiller en afgørende rolle i at beskytte hjem og virksomheder mod indbrud.

Navnenyt fra it-Danmark

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S