Artikel top billede

Nye vilkår for udviklere: Apple indfører nyt og komplekst gebyrsystem i App Store efter EU-pres

Efter hårdt pres fra EU og en klar afgørelse fra Kommissionen ændrer Apple nu sin struktur for gebyrer og betalinger i App Store. Ændringerne gælder dog kun i Europa.

Apple tager nu et stort skridt i forsøget på at leve op til kravene i EU’s Digital Markets Act (DMA), som næppe kan kaldes helt frivilligt.

Tech-giganten har netop præsenteret et nyt og mere nuanceret gebyrsystem for App Store i EU, som både gør det muligt for udviklere at kommunikere og sælge uden for Apples økosystem, men også indfører nye afgifter og et mere komplekst regelsæt, skriver Reuters.

Ændringerne kommer i kølvandet på en afgørelse fra Europa-Kommissionen i maj, hvor Apple blev fundet i strid med DMA-reglerne, fordi virksomheden begrænsede, hvordan app-udviklere måtte informere brugere om alternative betalingsmuligheder.

Apple har indtil 7. juli til at anke afgørelsen, men begynder altså allerede nu at tilpasse sig.

Det nye system

Det nye gebyrsystem består af flere forskellige elementer og gør det mere komplekst for udviklere at navigere i, hvordan betalinger og afgifter bliver opkrævet.

Når en app promoverer tilbud på digitale varer eller tjenester i EU, vil udvikleren fremover blive mødt af både et såkaldt "initial acquisition fee", et "store services fee" og - for visse apps - et "Core Technology Fee", som gælder for apps med mere end en million årlige installationer.

Apple introducerer desuden en ny afgift kaldet "Core Technology Commission", som pålægges udviklere, der vælger at bruge Apples nye StoreKit External Purchase Link Entitlement (EU).

I modsætning til den eksisterende teknologi-afgift, som er baseret på antal installationer, beregnes denne nye kommission på baggrund af alt digitalt salg i en periode på 12 måneder efter installation, hvilket også omfatter opdateringer eller geninstallationer.

Selskabet har samtidig offentliggjort en oversigt over de præcise regler og undtagelser på en dedikeret supportside.

To gebyrmodeller

I det nuværende system eksisterer to forskellige gebyrmodeller.

Den ene gælder apps, der bruger obligatoriske App Store-tjenester, mens den anden gælder apps, der benytter valgfrie tjenester.

Startgebyret er sat til to procent i begge tilfælde, men bortfalder for små udviklere i Apples Small Business Program og for abonnementer efter første år.

Derudover opkræves et servicegebyr på fem procent i den første model og 13 procent i den anden, dog med rabat for visse udviklere.

Det nye system gælder resten af året.

Men fra 1. januar 2026 planlægger Apple at erstatte det hele med en samlet forretningsmodel baseret udelukkende på den nye Core Technology Commission.

Apple slækker samtidig på de begrænsninger, der tidligere har været omkring, hvordan udviklere må promovere tilbud over for brugerne.

Fremover vil det være muligt at linke til en hjemmeside, en alternativ app-butik eller en anden app - både via appens indhold og udenom appen - og Apple vil ændre formuleringerne i de advarsler, der vises, når brugeren klikker på et link væk fra App Store.