Mens Kina blev et rigt land, solgte Apple sin sjæl i bedste Faust-stil

Patrick McGees ”Apple in China” er en veldokumenteret beretning om, hvordan Apple forvandlede Kinas tech-industri og samtidig mistede kontrollen over sin egen skæbne.

Artikel top billede

Det er en klassisk Faust-fortælling: Apple solgte sin sjæl for vækst og effektivitet – og risikerer nu at betale prisen.

Det er i hvert fald den overordnede fortælling i Patrick McGees nye bog ”Apple in China – The Capture of the World’s Greatest Company”, som er en afsløring af, hvordan jagten på profit førte et ærkeamerikansk techfirma i armene på et totalitært regime.

Patrick McGee, som er tidligere Apple-korrespondent for Financial Times, beskriver i detaljer, hvordan Apple under Steve Jobs og senere Tim Cook kanaliserede enorme investeringer og omfattende knowhow til Kina.

Resultatet? Verdens mest effektive forsyningskæde og et økonomisk og teknologisk bånd, der nu binder firmaet tæt til et regime, som modarbejder mange af dets kerneværdier.

Patrick McGee trækker på over 200 interviews, interne e-mails og fortrolige mødenotater for at vise, hvordan Apple i 2015 investerede op mod 55 milliarder dollars årligt i Kina.

Han dokumenterer også, hvordan selskabet trænede titusindvis af kinesiske ingeniører og dermed utilsigtet lagde fundamentet til en konkurrerende, statsstøttet tech-industri.

Indblik i magtspillet

Fortællingen spænder fra en mormonsk missionær, der åbnede den første Apple Store i Kina, til "The Gang of Eight" i Apple, der skal balancere Apples vestlige brand og kinesiske krav om censur og datakontrol.

Bogen giver også indblik i, hvordan Apple begrænsede brugen af VPN og AirDrop efter pres fra Beijing for at beskytte adgangen til det lukrative kinesiske marked.

Samtidig stiller bogen et urovækkende spørgsmål: Er Apple fanget?

Apples produktion er stadig dybt afhængig af kinesiske leverandører, mens rivalen Huawei styrker sin markedsposition.

Geopolitisk spænding og også Trumps handelskrige truer Apples fremtid, og Patrick McGee antyder, at Apple kan ende som taberen i det spil, de selv var med til at starte.

"Apple in China" er til tider en teknisk tung bog, men giver et interessant blik på globaliseringens skyggesider og et sjældent indblik i magtspillet mellem Silicon Valley og Beijing.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job