Kampen om AI’s sjæl: Hvem vinder herredømmet og fremtiden?

Techjournalist Parmy Olson fortæller historien om rivaliseringen mellem OpenAI og DeepMind – og om hvordan jagten på kunstig intelligens ændrer verden.

Artikel top billede

Da ChatGPT blev lanceret, gik AI fra at være fremtidsmusik for forskere og udviklere af forretningssystemer til at blive et globalt anliggende, som alle kunne prøve af.

Og det gør vi så; det er jo efterhånden velkendt, at mange helt almindelige brugere hellere spørger ”chatten” end Google, når de skal finde svar på et eller andet – og hvorfor det ofte er en skidt idé.

Nå, men det er en helt anden snak, for i den meget roste – og for øvrigt også ret underholdende – ”Supremacy” beskriver Parmy Olson, hvordan OpenAI med Sam Altman i spidsen udfordrede DeepMind og Google i kapløbet mod at skabe kunstig generel intelligens.

Hun viser, hvordan idealistiske visioner om at bygge AI til gavn for menneskeheden hurtigt blev sammenfiltret med enorme investeringer, strategiske alliancer og politiske magtspil i sværvægtsklassen.

Olson er en erfaren techjournalist, der blandt andet har skrevet for medier som Forbes, The Wall Street Journal og Bloomberg.

Med sin adgang til kilder i både Silicon Valley og Europa har hun markeret sig som en af de mest indsigtsfulde formidlere af teknologibranchen, og ibogen bruger hun sin indsigt til at tegne portrætter af nøglepersoner og til at forklare de teknologiske gennembrud, der driver udviklingen.

Bogen er dermed både et portræt af en ny teknologisk æra og en advarsel om, at fremtidens AI ikke kun formes af videnskabelige gennembrud, men i høj grad af økonomiske interesser og strategiske beslutninger.

Dermed stiller Supremacy det ubehagelige spørgsmål: Hvem er det egentlig, der bestemmer, hvordan teknologien skal bruges?

Samtidig er den velskrevet og skarp, og de allerførste linjer i bogen sammenfatter jo egentlig situationen ganske godt:

”After picking up this book and reading these first few words, you might be

wondering if a human wrote them. That’s OK. I’m not offended.

Two years ago, that thought would not have even crossed your mind.

I dette afsnit af podcastserien ”Keen on America” kan du høre Parmy Olson uddybe nogle af sine pointer.

Annonceindlæg fra Deloitte

Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

Navnenyt fra it-Danmark

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil