Virksomheder må som bekendt tilpasse sig et miljø, hvor AI spiller en voksende rolle med sine muligheder for øget skalering, produktivitet og omsætning.
Men hvis ikke man følger med udviklingen, risikerer man at blive udkonkurreret af dem, der gør.
Der er heldigvis måder, hvorpå virksomheder kan tage hånd om netop dén udfordring.
Nogle af dem beskriver forfatterne Vala Afshar og Henry King i bogen “Autonomous: Why the Fittest Businesses Embrace AI-First Strategies and Digital Labor” som udkommer 7. oktober.
I bogen argumenterer forfatterne for, at de mest konkurrencedygtige virksomheder er nødt til at anvende AI med henblik på at maksimere ressourcer, minimere spild samt assistere og hjælpe den menneskelige arbejdskraft.
Men for at det kan ske, må ledere give slip på rattet og overlade kontrollen til maskinen.
Det sammenligner forfatterne selv med selvkørende biler, der giver os nye muligheder, når vi mennesker er passagerer og ikke nødvendigvis førere.
Forfatterne er dog udmærket klar over, at kunstig intelligens endnu ikke har nået et niveau, hvor man vil kunne lade den overtage kontrollen med en hel virksomhed.
Men samtidig understreger de også, at der nok ikke går lang tid før det sker.
Og når det gør, så vil Agentic AI gå fra blot at være et redskab til at blive en del af arbejdsstyrken.
Forfatterne har begge ledende stillinger hos Salesforce, der i stor stil har omfavnet AI-baseret optimering.