Amazon-tjenester arbejder stadig på at få sine tjenester tilbage efter stort nedbrud

Et stort nedbrud ramte Amazons cloud-tjeneste tidligere i dag, og selskabets kæmper for at få sine tjenester til at fungere normalt igen.

Artikel top billede

(Foto: Kristoffer Ingemand)

Opdatering klokken 16.50: I en ny melding oplyser AWS nu, at selskabets tjenester igen er udfordret af problemer, hvilket også understøttes at siden Downdetector melder om et stigende antal rapporteringer om lange siden hos populære tjenester og apps som eksempelvis Snapchat.

Et nedbrud hos Amazon Web Services (AWS) betød tidligere i dag, at blandt andet ChatGPT, Snapchat og Fortnite var ramt af problemer.

Men Amazon meddeler, at de DNS-fejl, som lå til grund for nedbruddet, ser ud til at være løst.

På sin hjemmeside oplyser Amazon i en såkaldt service health-opdatering, at de fleste AWS-tjenester fungerer normalt igen.

Selskabet tilføjer samtidig, at det arbejder på en fuld genopretning.

Mange tjenester ramt

Problemerne har blandt andet betydet, at Amazons egen digitale assistent, Alexa, har været nede og ude af stand til at besvare brugernes anmodninger.

Populære digitale tjenester som Snapchat, ChatGPT og Canva har også været ramt af nedbrud, og det samme gælder store virksomheder som McDonald’s samt bankerne Lloyds og Bank of Scotland.

Amazon har tidligere meddelt, at problemerne kan henføres til en DNS-fejl i DynamoDB API’en i regionen US-East-1, der består af omkring ti datacentre.

De første problemer opstod ifølge Amzon klokken 03.11 amerikansk østkyst tid, hvilket svarer til klokken 9.11 dansk tid.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Chef til Dataarkitektur og –model i Forsvaret

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Manager

Midtjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Erfaren systemintegrationssarkitekt til Digital og Operativ Transformation

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Jannie Rossell Holst som medarbejder i Product Sales ved afd. Aarhus. Hun kommer fra en stilling som medarbejder i Licensteamet hos Atea. Nyt job