It-krise kan tvinge VW til at lukke ned for bilproduktion allerede på onsdag

VW er på grund af handelskrigen mellem Kina og USA ved at løbe tør for de vigtige microchip, som anvendes i stor stil i nye biler.

Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon)

Tyske VW's lagre af de små mikrochips er ved at være tomme, og det kan få alvorlige konsekvenser for den tyske bilgigant.

Allerede på onsdag kan selskabet blive nødt til at stoppe produktionen af den populære Golf på sin store fabrik i Wolfsburg.

Inden længe kan VW blive tvunget til også at stoppe produktionen af Tiguan, Touran og Tayron. De bygges også i Wolfsburg.

Golf har i mange år været en af VW's helt store sællerter - men produktionen kan ikke fungere uden mikrochips, som anvendes i stor stil til et hav af funktioner i bilerne, herunder nøgler, klimaanlæg, sæder, lys, fartpilot, airbags, sensorer, motorstyring og meget andet.

Der er således brug for anslået mere end 1.000 mikrochips til hver eneste Golf, der kører ud fra Wolfsburg-fabrikken.

VW har allerede varslet sine medarbejdere om muligheden for et produktionsstop.

I et brev til medarbejderne skriver VW, at produktionen lige nu kører, men at det 'ikke kan udelukkes,' at produktionen kan blive nødt til at stoppe med 'kort varsel.'

Ifølge selskabet er årsagen den 'dynamiske situation' i markedet, som selskabet formulerer det.

Problemets årsag er den handelskrig mellem USA og Kina, som igen er blusset op.

VW anvender mikrochips fra hollandske Nexperia, som den hollandske regering for en måneds tid siden overtog kontrollen med efter pres fra Donald Trump.

Nexperia får fremstillet en stor del af sine chip i Kina. Og trækket fra den hollandske regering fik Kina til at nedlægge forbud mod eksport af Nexperia-chippene.

Det fik Nexperia til at meddele VW, at leverancerne af chip var usikre.

Den tyske bilproducent har angiveligt ikke nogen alternativ leverandør af mikrochip på hånden.

Typisk tager det lang tid og mange test for en billeverandør at få en aftale på plads med en leverandør af mikrochip, da bilproducenterne typisk stiller strenge krav til driftsikkerheden i de små chip, da fejl kan få vigtige funktioner i bilen til at fejle.

VW er allerede i drøftelser med den tyske regering om løsninger, der skal forhindre massefyringer af medarbejdere på grund af krisen.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car