Håb for fejlramte KiSS-forhandlere

KiSS var lidt for hurtigt ude med den seneste topmodel af sine harddiskoptagere. Fejl fik kunderne til at returnere deres maskiner, men nu melder KiSS, at flere af fejlene er rettet.

Tålmodigheden blandt brugere af KiSS Technologys avancerede DP-558-harddisk-optagere har været sat på en hård prøve.

Siden de internetopkoblede optagere blev sendt på markedet sidste år, har de været plaget af fejl og punkterede forventninger hos kunder, der havde regnet med, at harddiskoptagerne kunne meget mere.

Flere forhandlere, som Computerworld har talt med, kan melde om skuffede kunder, der har returneret deres DP-558-maskiner.

Teknisk orienterede

At der har været problemer, er tydeligt at se. I alt ni gange eller stort set en gang om måneden har kunderne skullet opdatere maskinens såkaldte firmware for blot at kunne følge med de simpleste fejlrettelser.

? Man kan måske sige, at vi kunne have gjort det bedre fra starten, men efter min opfattelse er det et modent produkt, og når man ser på produktet, som det er i dag, er det et godt produkt, der indeholder features, som ingen andre har, siger marketingdirektør i KiSS Technology, Bo Lustrup.

Han oplyser, at der ikke har været tale om, at KiSS er blevet bestormet af utilfredse kunder, hvilket dog ikke kan bekræftes af de forhandlere, som Computerworld har talt med. Her giver flere udtryk for, at især den første DP-558 med 80 gigabyte harddisk blev returneret i stor stil.

? Det er et teknisk produkt, hvor man både har internetopkobling og features, der måske appellerer til de mere teknisk orienterede. Så på den måde er det udmærket, at det er dem, der har den mellem hænderne, siger Bo Lustrup.

MultimediaWorld er efter eget udsagn en af de helt store KiSS-forhandlere i Danmark, og den KiSS-ansvarlige, John Stenby, konstaterede hurtigt, at der var problemer med produktet.

? Lige i starten var der rigtig mange utilfredse kunder, men efter de seneste versioner af firmwaren er kommet, er det taget af, siger han.

Også en fordel

John Stenby er dog stadig begejstret for produktet, men tillægger det også, at det skyldes hans egen mere tekniske tilgang til KiSS-optageren.

? Jeg ser det mere som en computer, så det, at der er opdateringer hele tiden, synes jeg nu er et gode, siger han.
John Stenby har også i butikken tagen konsekvensen af de manglende funktioner og uhensigtsmæssigheder og fejl, der har været. Han fortæller kunderne udførligt om, hvad det er ,de kan forvente.

? Jeg bruger en del tid på at fortælle om de mangler og fejl, der er, så kunderne ikke bliver skuffet, når de kommer hjem. Det kan for eksempel være, at den kan låse, når man er begyndt at optage, så man ikke kan andet, men det er meget sjældent, at man mister en kunde, for som jeg ser det, er det jo kun en fordel, at der hele tiden kommer rettelser, siger han.

Fatalt

Også hos distributøren Boston Distribution har man kunnet konstatere fejl på produkterne, og de mange problemer har ærgret direktøren Christian Banzhaf.

? Det er altid et spørgsmål, om der er tale om fejl eller nye muligheder, og KiSS har talt om en masse muligheder, der ville komme, når den blev lanceret, men det var ikke alle de features, den havde fra day one, og det var der mange, der oplevede som fejl. Derudover var der nogle funktionsting, som ikke fungerede de første måneder, og det er selvfølgelig kedeligt, at den er blevet sluppet for tidligt, siger han.

Han er især glad for at de kunder, som købte harddiskoptageren fra begyndelsen hovedsageligt var entusiaster, der kunne leve med fejlene.

? Hvis det havde været et mass consumer product, som det ser ud til at blive, så havde det været fatalt, at de havde sluppet den for tidligt, siger han.

Bo Lustrup fra KiSS oplyser, at med den nyeste firmware er langt de fleste fejl og mangler repareret.

Denne artikel stammer fra Itbranchen, 2. sektion i fredagens trykte udgave af Computerworld.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere